<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nordmenn går «bananas» under Black Week

Nordmenn har shoppet på nett som aldri før så langt under Black Week.

    Publisert 24. nov. 2022 kl. 10.52
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 328 ord
    MER NETTSHOPPING: Mer av handelen under Black Week og Black Friday foregår nå på nett. AFP

    Den årlige handleuken, som begynte som én handledag, er godt i gang. Skal man tro Klarna har ikke nordmenn sittet stille i båten.

    Under starten på Black Week har netthandelen økt med 21 prosent sammenlignet sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge shopping- og betalingsløsningsselskapet. 

    I tillegg har tre av fire nettkjøp så langt blitt gjort av kvinner.

    – Det har vært en tydelig tendens i år at flere nordmenn har ønsket å handle på nett i Black Week enn i fjor. De viktigste grunnene til at flere foretrekker nettbutikk fremfor fysisk butikk er knyttet til lavere priser og bedre muligheter for å sammenligne priser, sier markedsdirektør Thomas Elvestad.

    Rekordtall for onsdag

    Klarnas statistikk kommer fra over 13.000 norske nettbutikker, der mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel går gjennom deres betalingsløsning. Tallene gjelder fra og med mandag 21. november til kl. 14 onsdag 23. november.

    For mandagen økte netthandelen med 17 prosent, mens for onsdagen økte omsetningen med 23 prosent.

    – Prisbevisste nordmenn og rabatter som er gode nok til at de føler de gjør et godt kjøp på det de trenger, er trolig blant de viktigste årsakene til at netthandelen de første dagene i Black Week har vokst, forklarer Elvestad videre.

    Mest nettshopping i Oslo og Viken

    Black Week og Black Friday er en omdiskutert handelshøytid. Flere miljøorganisasjoner mener tilbudene fører til at mange kjøper mer enn de trenger, i tillegg til at butikkene har fått kritikk for villedende markedsføring.

    Likevel vil nær seks av ti nordmenn handle under uken, ifølge en Klarna-undersøkelse. Av dem oppgir 44 prosent at mer av denne handelen skal gjøres på nett i år.

    Så langt er det Oslo og Viken som tilsynelatende har handlet mest på nett. Der har de handlet 10 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Etter dem på listen kommer Trøndelag og Vestfold og Telemark.

    Aller minst har de netthandlet i Innlandet, som ligger 11 prosent under landsgjennomsnittet.