<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Omsetningssvikt for første gang på over ti år

– Folk kjøpte veldig mye under pandemien, sier Jysk Norge-sjef Martina Pohjanen. For første gang på de ti årene hun har ledet selskapet måtte Pohjanen i 2021/22 notere omsetningssvikt.

    Publisert 24. nov. 2022 kl. 12.00
    Oppdatert 24. nov. 2022 klokken 22.36
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 446 ord
    SVIKT BÅDE I OMSETNING OG RESULTAT: – Jeg er likevel fornøyd. Totalmarkedet viser samme utvikling som oss, og en Virke-rapport viser at vi er vekstvinneren i bransjen, sier Martina Pohjanen som leder Jysk Norge. Foto: Eivind Yggeseth

    Martina Pohjanen har ledet Jysk Norge siden 2012. Siden den gang har den danskeide møbel- og interiørkjeden doblet sin omsetning her til lands. I regnskapsåret som ble avsluttet 31. august i år nådde Jysk Norge en omsetning på 2.866 millioner kroner. Det er en svikt på 3,5 prosent fra året før, til tross for at det ble åpnet tre nye Jysk-butikker i regnskapsåret.

    – For ett år siden sa du at du ventet en vekst på 5 prosent i 2021/22?

    – Ja, og det målet nådde vi ikke. Jeg tror hovedgrunnen er at folk kjøpte veldig mye under pandemien, slik at omsetningen i 2020/21 «spiste» av 2021/22-omsetningen. I tillegg har inflasjonen og de høye strømregningene gjort at er mindre penger blant folk. Sist, men ikke minst, har vi opplevd leveranseproblemer på hagemøbler, som er en stor kategori for oss, sier Pohjanen.

    – Jeg er likevel fornøyd. Totalmarkedet viser samme utvikling som oss, og ifølge handelsrapporten fra Virke er vi fremdeles vekstvinneren i bransjen, fortsetter hun.

    I tillegg til at Jysk-kjeden åpnet tre nye butikker ble 19 butikker pusset opp, utvidet eller flyttet. Kjeden talte 105 fysiske butikker i Norge ved utgangen av regnskapsåret.

    – Vi opplevde tilbakegang i butikkene, men vekst i nettbutikken, sier Pohjanen, og legger til at madrasser og møbler er de største kategoriene, men at små interiørvarer var kategorivinneren i fjor.

    Jysk Norge*

     

    (Mill. kr) 2021/22 2020/21
    Driftsinntekter 2.865,8 2.934,2
    Driftsresultat 460,3 584

    *Avvikende regnskapsår, 01.09-31.08

    Tror på vekst i 2022/23

    Driftsresultatet i den norske virksomheten sank med 21 prosent til 460 millioner i fjor, etter vekst de tre foregående årene.

    – Men 2020/21 var et ekstraordinært godt år. Da leverte vi vårt beste resultat noensinne, sier Pohjanen.

    For fjoråret utbetaler Jysk Norge 7,4 millioner kroner i bonus til sine butikkansatte. Det tilsvarer 13.400 kroner pr. ansatt.

    I inneværende regnskapsår åpner Jysk tre nye butikker i Norge, i tillegg til at 23 butikker skal oppgraderes til nytt butikkonsept.

    – I 2022/23 forventer vi en omsetningsvekst på 5 prosent, sier Jysk Norge-sjefen.

    Dersom dette målet nås vil Jysk Norge bikke en omsetning på 3 milliarder kroner.

    – Hva regner du med at vil være det maksimale antallet butikker i Norge?

    – Da jeg begynte i 2012 tenkte vi at vi ikke kunne ha så mange flere enn 75 butikker, men vi ser at mindre steder setter veldig pris på Jysk. I dag vil jeg si at det maksimale antallet er 125 butikker, men det tallet kan endre seg.

    Vil satse utenfor Europa

    Jysk-konsernet er til stede i 48 land. Kjeden har totalt over 3.200 egne butikker i Europa, samt rundt 200 franchisebutikker andre steder i verden. Ambisjonen er å vokse utenfor Europa.

    Konsernet økte omsetningen med 11,2 prosent til i overkant av 36,2 milliarder danske kroner i 2021/22. EBIT endte på 4,56 milliarder danske kroner, som er en økning på 0,3 prosent.