<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

«Black Friday»-rekord i USA

Det amerikanske netthandelssalget i forbindelse med «Black Friday» er ventet å nå 91 milliarder kroner, ifølge Adobe. Det vil i så fall være ny rekord.

    Publisert 26. nov. 2022 kl. 16.32
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 375 ord
    BLACK FRIDAY I OSLO: Fredag lokket butikkene kundene med «Black Friday»-tilbud i Oslo. Foto: NTB

    Hver fjerde fredag i november, som vil si dagen etter thanksgiving, arrangeres den årlige handledagen «Black Friday» i USA – og også her hjemme i Norge.

    Dagen anses tradisjonelt som startskuddet for julehandelen, og mange utsalgssteder i USA kan ofte åpne så tidlig som klokka tre om natten. Utsalgsstedene frister også gjerne med sterkt rabatterte priser.

    Årets av utgave av «Black Friday» i USA ser ut til å gå mot ny rekord – hvis en ser på netthandelssalget.

    Ifølge programvaregiganten Adobe, er det ventet at det amerikanske netthandelssalget vil nå så mye som 9,2 milliarder dollar, tilsvarende 90,88 milliarder kroner etter dagens vekslingskurs, skriver amerikanske CNBC.

    Smartklokker og espressomaskiner

    Det rekordhøye forbruket skjer etter etter en sterk thanksgiving. Da omsatte netthandelsbransjen i USA for rekordhøye 5,29 milliarder dollar, altså 52,26 milliarder kroner, som er en oppgang på 2,9 prosent på ett år. Ifølge Adobe bruker shoppere typisk 2-3 milliarder dollar på handle over nett på en vanlig dag.

    Ifølge CNBC ble mye penger brukt på Apple-produkter som smartklokker og AirPods, høyttalere og TV-er, espressomaskiner og spillkonsoller. 

    Det har også vært «Black Friday» i Norge, men tilbudet var dårligere enn i fjor, ifølge Prisjakts oversikt. Likevel handlet nordmenn for store summer.

    – Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremsto bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina i Prisjakt til NTB.

    De hadde ventet bedre tilbud på grunn av fulle varelagre og nordmenns svekkede kjøpekraft. Andelen tilbud som økte i pris inntil 30 dager før Black friday, for deretter å bli redusert på Black Friday, var også vesentlig høyere enn i fjor – 12 prosent mot 7 prosent i 2021.

    Salgsøkning

    Reina sier til NTB at han ble overrasket over tallene. Over halvparten av produktene de overvåker hadde en høyere pris på Black Friday enn de har hatt tidligere i år.

    På tross av dette virker det som om nordmenn handlet mye. Betalingstjenesten Klarna noterte en salgsøkning på 18 prosent sammenlignet med i fjor. Mellom en tredel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom Klarnas systemer.

    – Allerede den første timen etter midnatt på Black Friday hadde vi flere som netthandlet enn i fjor. Det tok seg opp gjennom hele dagen og økte kraftig den siste timen før midnatt i går, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.