Nettshopper som aldri før under Black Week
Stadig flere nordmenn legger Black Week-handelen sin til nett.

Den omdiskuterte handleuken Black Week er overstått, og rekordmange nordmenn har slått til på et tilbud på nett.
Det melder shopping- og betalingsløsningsselskapet Klarna i en pressemelding.
For hele uken sett under ett, altså fra 21. til 27. november, økte netthandelen med 22 prosent sammenlignet med fjorårets handleuke.
Men det var i helgen vi virkelig slo til. På lørdag var netthandelen opp 30 prosent, mens på søndag økte den med 29 prosent.
Markedsdirektør Thomas Elvestad peker på at det er lettere å sammenligne priser på nett.
– I en periode hvor levekostnadene for mange i Norge øker, er det logisk at prisbevisstheten og muligheten til å sammenligne priser på nødvendige kjøp og shoppe smartere også øker. Det er nok med å forklare at et økende antall nordmenn oppgir at de vil legge større deler av Black Week-handelen sin til nett.
Etter Black Week kommer Cyber Monday, og Klarna kan også melde at pr. klokken 11 er handelen 16 prosent høyere enn på samme tidspunkt i fjor.
Klarnas statistikk kommer fra over 13.000 norske nettbutikker, der mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel går gjennom deres betalingsløsning, ifølge selskapet.