<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nettshopper som aldri før under Black Week

Stadig flere nordmenn legger Black Week-handelen sin til nett.

    Publisert 28. nov. 2022 kl. 14.14
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 196 ord
    MER NETTSHOPPING: Mer av handelen under Black Week og Black Friday foregår nå på nett. Bloomberg

    Den omdiskuterte handleuken Black Week er overstått, og rekordmange nordmenn har slått til på et tilbud på nett.

    Det melder shopping- og betalingsløsningsselskapet Klarna i en pressemelding.

    For hele uken sett under ett, altså fra 21. til 27. november, økte netthandelen med 22 prosent sammenlignet med fjorårets handleuke.

    Men det var i helgen vi virkelig slo til. På lørdag var netthandelen opp 30 prosent, mens på søndag økte den med 29 prosent.

    Markedsdirektør Thomas Elvestad peker på at det er lettere å sammenligne priser på nett.

    – I en periode hvor levekostnadene for mange i Norge øker, er det logisk at prisbevisstheten og muligheten til å sammenligne priser på nødvendige kjøp og shoppe smartere også øker. Det er nok med å forklare at et økende antall nordmenn oppgir at de vil legge større deler av Black Week-handelen sin til nett.

    Etter Black Week kommer Cyber Monday, og Klarna kan også melde at pr. klokken 11 er handelen 16 prosent høyere enn på samme tidspunkt i fjor.

    Klarnas statistikk kommer fra over 13.000 norske nettbutikker, der mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel går gjennom deres betalingsløsning, ifølge selskapet.