<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Black Friday-nedtur

Britenes nasjonale statistikkbyrå med overraskende tall.

    Publisert 16. des. 2022 kl. 11.42
    Oppdatert 16. des. 2022 klokken 12.22
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 200 ord
    SVARTE TANKER: Britene ser mørkt på 2023 og kniper igjen opp mot årets julefeiring. Det fikk handelstallene for november til å falle - overraskende for en del analytikere. FOTO: Bloomberg

    Kontoret for nasjonal statistikk, Office for National Statistics, er Storbritannias svar på Statistisk Sentralbyrå. I dag presenterte de tallene for butikkhandel på øyriket i november.

    Selv om salget økte i oktober med 0,9 prosent, ble november med sitt Black Friday-salg en nedtur på 0,4 prosent.

    På forhånd hadde analytikere ifølge næringslivsnettstedet Proactive predikert en oppgang på 0,3 prosent.

    Fravær av magi

    I november falt butikksalget og det spesielt i netthandelen. 

    –Black Friday-tilbudene har rett og slett ikke gitt det normale salgsløftet, sier Darren Morgan, statistikksjef ved Office for National Statistics.

    AJ Bell-analytiker Danni Hewson sier det på en langt mer britisk måte:

    «Handelens feaktige gudmor har feilet i å sveive sin magiske stav. Selv et jag fra husholdninger etter å spre julekostnadene ut over et lengre tidsrom og store reklamekampanjer, salget har gått ned».

    Hewson mener forbrukerne i Storbritannia nå må ta vanskelige valg rundt hva de legger i julefeiringen.

    – De er bekymret for økende priser på blant annet mat og de leter etter måter å spare penger på. De betaler nå mye mer for mye mindre og det er like skadelig for både forbruker og butikk, sier hun.

    De svake tallene skaper en frykt for at butikkhandelen vil oppleve enda sterkere nedgang i 2023.