<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skal revolusjonere tarmkreftbehandlingen

Augere Medical sikter seg inn på et milliardmarked ved bruk av kunstig intelligens for å identifisere polypper i tarmen. Det skal redusere omfanget av tarmkreft.

    Publisert 6. juli 2020 kl. 19.34
    Oppdatert 8. juli 2020 klokken 08.24
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 683 ord
    PÅ PENGEJAKT: Helsedirektør Pia Helén Smedsrud, teknologidirektør Håvard Espeland og adm. direktør Andreas Petlund i Augere Medical jakter 34 millioner kroner for å bygge et opp et produkt som skal hjelpe legene med å finne polypper i tarmen. Foto: Iván Kverme

    Augere Medical-gründer Andreas Petlund jobbet tidligere med kunstig intelligens for å gjøre videoanalyse av fotballkamper i selskapet Forzasys.

    Nå skal den samme teknologi brukes for å identifisere polypper, som nesten alle forekomster av tarmkreft starter med.

    I dag gjennomføres en undersøkelse av tarmen ved at et kamera føres opp og legen kan følge med på en video for å identifisere polypper, som deretter fjernes umiddelbart.

    – Nå legger helsevesenet alt ansvar på legenes øyne og et millisekund med konsentrasjonssvikt kan føre til at en kilde til kreft lever videre. Augere Medical har utviklet en sanntidsanalyse av videostrømmen fra kameraene som brukes i tarmen under undersøkelsen. Legene vil dermed få et ekstra spesialtrent øye som skal hjelpe dem å finne polypper, sier Andreas Petlund i Augere Medical, og legger til:

    – Resultatene våre viser at vårt produkt allerede er blitt like flink som de beste legene til å finne polypper. Gjennom bruk av kunstige intelligens vil imidlertid maskinene lære mer og på sikt bli bedre enn et menneskeøye.

    Startet på nytt

    Teknologien er utviklet gjennom åtte års forskning ved Simula Research Laboratory i tett samarbeid med gastromiljøene ved Oslo Universitetssykehus.

    – Vi har matet vår videoteknologi med videostrøm fra tusenvis av tidligere tarmundersøkelser. I tillegg er erfarne leger med på å bestemme hvordan informasjonen skal tolkes. Det er hentet inn et unikt datamateriale ved Oslo Universitetssykehus, sett fra både et medisinsk og informasjonsteknologisk ståsted, sier Petlund.

    Det er flere konkurrenter som satser på bruk av kunstig intelligens for å oppdage polypper. Augere Medical skiller seg imidlertid fra konkurrentene ved å fokusere på video istedenfor bilder.

    – Vi hadde en prototype i 2018 som er på høyde med det beste i verden nå, men etter en grundig analyse konkluderte vi at produktet ikke var godt nok for klinisk bruk. Derfor redesignet vi datainnsamlingen og dette danner grunnlaget for et helt nytt sett med algoritmer, sier han.

    Nå er Augere Medical i gang med å bygge produktet med en leverandør i Finland, og målet er å få et såkalt CE-sertifikat innen utgangen av 2021. Det er et krav for å få tillatelse til å selge produktet i Europa.

    På pengejakt

    For å finansiere veien videre har medtech-selskapet satt igang en kapitalinnhenting, hvor målet er å hente 34 millioner kroner innen utgangen av oktober.

    – Dette er den første eksterne emisjonsrunden og frem til nå har vi greid oss med penger fra Simula Innovation, Innovasjon Norge og Forskningsrådet. Nå jakter vi etter investorer med helseteknologierfaring, som kan være langsiktige og bidra med kompetanse, sier gründeren.

    Han legger til at medtech-bransjen er preget av strenge regulatoriske krav og høye inngangsbarrierer for å få innpass hos sykehusene.

    – Pengene vil gå med til regulatorisk godkjenning samt til å forberede en større sykehusstudie for klinisk testing. Det er høy risiko, men da blir oppsiden også veldig stor, sier Petlund.

    – Hva er prisingen?

    – Den er ikke satt enda, og det er til syvende og sist opp til aksjonærene å bestemme den. Vi har mye god dokumentasjon å vise til, blant andre helseøkonomiske modeller som viser at hver utplasserte enhet kan spare sykehusene for 5 millioner kroner, sier han.

    Stort marked

    På verdensbasis er det cirka 2 millioner nye tilfeller av tarmkreft hvert år, og det er den tredje mest dødelige kreftformen.

    – Hvor stort er markedet?

    – Vi anslår markedet til å være på cirka 8 milliarder kroner og selv en liten markedsandel vil være lukrativt, siden vår forretningsmodell er veldig skalerbar. Vi sikter oss i første omgang inn mot Norden, Tyskland og deretter resten av Europa. På sikt ønsker vi å satse i USA, sier Petlund.

    Ifølge han skal det innføres et screeningprogram for alle over 55 år i Norge i løpet av de fire neste årene. Tyskland har allerede et slikt program.

    – Det vil føre til 60 prosent flere undersøkelser. Polyppene vi leter etter bruker mellom 10 og 15 år på å utvikle seg. Derfor vil man nå få muligheten til å forebygge kreften som gjerne kommer i 70-årsalderen, sier gründeren.

    Styrelederen i Augere Medical er medtech-gründeren Kjetil Hestdal, som tidligere har vært konsernsjef i Photocure.