Orkla etablerer ny divisjon
Konsernet vil omsette plantebasert mat for tre milliarder kroner innen 2025.
Publisert 30. apr. 2021
Oppdatert 30. apr. 2021Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 112 ordOrkla etablerer Alternative Proteins (OAP) som en separat forretningsenhet, går det frem av en pressemelding.
Konsernet påpeker at utbredelsen av alternative proteiner i befolkningen fortsatt er lav, og sikter mot kraftig vekst. Innen 2025 er målet å nå en omsetning innenfor plantebasert mat på tre milliarder kroner. Målet skal nås ved en kombinasjon av organisk vekst og oppkjøp.
De plantebaserte merkene Naturli', Anamma, Felix Veggie, Beauvais Veggie og Lecora Green line omsatte i 2020 for 869 millioner kroner, tilsvarende 21 prosent vekst fra året før.
OAP skal ledes av Elin Tveito Lidman, som har 14 år bak seg i Orkla-systemet, senest som Vice President Strategy. Hun har også vært markedsdirektør for Home & Personale Care-segmentet.