<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ny Hurtigruten-kontrakt til Myklebust

Sammen med Kongsberg Maritime har Myklebust Verft inngått kontrakt med Hurtigruten om en større oppgradering av «Kong Harald».

    Publisert 11. okt. 2021 kl. 14.05
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 223 ord
    MYKLEBUST VERFT NESTE: «Kong Harald» skal oppgraderes for fortsatt drift i Kystruten Bergen-Kirkenes-Bergen. Foto: Hurtigruten

    Dermed har verftet i Sande på Sunnmøre sikret seg kontrakter på to av de tre hurtigruteskipene som skal gjennomgå en større, grønn oppgradering – «Richard With», «Kong Harald» og «Nordlys».

    Ifølge en pressemelding har Kongsberg Maritime valgt en partnermodell for oppdraget bedriften har fått av Hurtigruten.

    Myklebust Verft har vunnet jobben med de to første skipene med mulighet for også å få det tredje.

    Hybriddrift

    – Alle fartøyene skal bygges om til hybrid fremdrift. Det innebærer blant annet at motorene skal byttes ut med nye og mer energieffektive modeller. I tillegg skal det installeres batteripakker ombord,  sier Geir Oscar Løseth i Kongsberg Maritime.

    Oppgraderingen av fartøyene skjer trinnvis i perioden fra 2022 til 2023 og inngår som et ledd i planen om å kutte CO2-utslippene langs norskekysten med minst 25 prosent.

    – Når vi nå gjør våre skip mer miljøvennlige er vi glade for at arbeidet blir utført i Norge, sier adm. direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

    – Vi er stolte over å kunne bidra til at eldre fartøyer både får forlenget levetid og får installert nye, moderne energiløsninger, sier daglig leder Inge-Jonny Hide ved Myklebust Verft.

    – Skal det bli et grønt skifte innen skipsfarten må også den seilende tonnasjen oppgraderes. I mange tilfeller er det også positivt for miljøet å kunne bruke seilende fartøyer lengst mulig istedenfor å måtte skrote og bygge alt nytt fra grunnen av, sier han.