<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Havvind-dobbel for Ulstein

Tirsdag melder Ulstein Group at deres datterselskap Ulstein Design & Solutions har inngått to ulike kontrakter for design til havvindskip. 

    Publisert 21. juni 2022 kl. 15.57
    Oppdatert 21. juni 2022 klokken 16.00
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 181 ord
    DIAMANTSAMARBEID: Ulsteins design danner grunnlag for konseptet «Diamond SOV» som britiske James Fisher and Sons nå satser på.  Illustrasjon: Ulstein Design & Solutions

    Den britiske James Fisher-grupperingen satser på konseptet «Diamonnd SOV» som baserer seg på Ulsteins «Ulstein Twin X-Stern»-design, og er et resultat av samarbeidet i et konsortium bestående av James Fisher and sons, Ulstein Design & Solutions, DNV og Graig Shipping. 

    –  Å bygge SOV-er (serviceoperasjonsfartøy, red. anm) i serier gir betydelige stordriftsfordeler og designet kan bygges ved flere verft samtidig. Etterspørselen etter SOV-er i Storbritannia og ellers er ventet å øke mot slutten av tiåret, sier Jim Hey konserndirektør for forretingsutviling i James Fisher i en kommentar. 

    Konsortiet er for tiden i samtaler med store verftsgrupper, med sikte på ferdigstilling av det første fartøyet innen utgangen av 2024.

    Det andre designsamarbeidet Ulstein kan glede seg over tirsdag er et kundetilpasset HX120-design til Vallianz Holdings' nye hybride tungtransportfartøy fra konsernets designkontor i Rotterdam.  Skipet er dimensjonert for å støtte Vallianz' plan om både å transportere de ulike delene til en vindturbin, men også til såkalte «float-over» operasjoner. 

    Ifølge sjefen ved designkontoret i Rotterdam, Edwin van Leeuwen, er konsernets strategi å utvide fokuset til fartøy innen havvindlogistikk. Siden 2010 har konsernet jobbet med serviceskip til havvindindustrien.