<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Resultatvarsel etter «eksepsjonelt høye kostnader»

Hexagon Composites kommer med resultatvarsel og nedjusterer EBITDA med nær 20 prosent. 

    Publisert 14. okt. 2022 kl. 08.36
    Oppdatert 14. okt. 2022 klokken 09.53
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 211 ord
    VARSLER: Finansdirektør David Bandele og Jon Erik Engeset, konsernsjef i Hexagon Composites.  Foto: Ivan Kverme

     

    Hexagon Composites har skrudd ned guidingen for helåret 2022. 

    Guidingen for inntekter har ligget på 3,7 til 3,9 milliarder kroner og EBITDA på rundt 400 millioner. Nå har dette blitt nedjustert. 

    Selskapet skriver at inntektsguidingen vil bli reddet av en sterk ordrereserve og høy etterspørsel, og vil mest sannsynlig nå tidligere guidet mål. EBITDA blir derimot nedjustert til 325 millioner kroner.  Det er en nedjustering på nær 20 prosent.

    Traff med forrige spådom – nå spår han ny dobling
    Anders Karlsen i Kepler Cheuvreux drar til noe voldsomt i Stolt-Nielsen og setter kursmålet til 437 kroner. Karlsens kursmål gir en oppside på 90 prosent i shippingaksjen. Carnegie kutter sitt kursmål på Nordic Semiconductor til 152 kroner gjentar hold.

    Grunnen til nedjusteringen er det selskapet omtaler som «eksepsjonelt høye kostnader knyttet til produksjon som ikke er mulig å minske på kort sikt». 

    De høye kostnadene kommer som følge av høye energipriser, materialer og komponenter. Råvareprisene har falt noe fra toppen, for eksempel aluminium og stål, men det vil ifølge selskapet ta to til tre kvartaler før det har effekt på komponentprisene.

    USA har nå vurdert et totalforbud på russisk aluminium som på et tidspunkt i går sendte prisene opp 6 prosent. 

    Hexagon møter også driftsutfordringer på grunn av forstyrrelser i verdikjeden. Det får effekt på både planlegging og effektivitet av produksjonen. Det blir også følgelig vanskelig å gi presis guiding, ifølge selskapet.

    Selskapet skriver også at prisøkningen har blitt ført over på kundene og at det vurderes at fremtidige prisøkninger også legges over på kundene. Det må imidlertid være en balanse mellom gode marginer og å ha fornøyde kunder.