<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fall i salgsvolum, men inflasjonen økte Orklas inntekter

Til tross for volumnedgang og negative valutaeffekter, rapporterte Orkla om økte driftsinntekter i tredje kvartal. Inflasjonen dro opp inntektene, og gjelden økte til 16,5 milliarder kroner. 

    Publisert 27. okt. 2022 kl. 07.03
    Oppdatert 27. okt. 2022 klokken 08.19
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 466 ord
    LA FREM TALL: Konsernsjef Nils K. Selte i Orkla. Thomas Bjørnflaten

     

    Sammenlignet med tredje kvartal 2021 øker driftsinntektene med rett i overkant av 12 prosent, fra 13.139 millioner kroner, til 14.752 i tredje kvartal 2022. Omsetningsveksten var relatert til organisk og strukturell vekst, hvor den organiske omsetningsveksten på 9 prosent var knyttet til prisøkninger. Deler av omsetningsveksten ble delvis motvirket av negative valutaomregningeffekter.

    – Vi har gjennomført prisøkninger for å kompensere for økte kostnader for innsatsfaktorer, og vi ser nå at inflasjonen treffer bredt i hele våre verdikjeder – ikke bare gjennom økte råvarepriser, sier konsernsjef, Nils K. Setle, og fortsetter:

    – Dette vil bli møtt med forsterkede kostnadsforbedringstiltak og ytterligere prisøkninger til våre kunder.

    På bunnlinjen fikk Orkla et resultat etter skatt på 1.560 millioner kroner, opp fra 1.337 millioner i samme periode i fjor. 

    Resultatet per aksje var i tredje kvartal 1,50 kroner. I 2021 kom det på 1,31 kroner. I årets to foregående kvartaler kom det på 3,88 kroner per aksje, sammenlignet med 3, 50 kroner i 2021.  

    Den totale netto rentebærende gjelden var per 30. september på 16.500 millioner kroner. Totalt i hele 2021 var den på 12.758 millioner kroner.

    Nedadgående salgsvolum 

    Sammenlignet med det selskapet kategoriserer som «unormalt høyt salgsvolum» i 2021, faller salgsvolumet fra dagligvarekanalen i 2022. Ikke overraskende forklarer konsernet utviklingen med svekket kjøpekraft og prisøkninger.

    Justert EBIT kom på 2.223 millioner i tredje kvartal, sammenlignet med 1.712 millioner kroner i fjor. 

    Orklas resultat før skatt endte på 2.245 millioner kroner. Det er en oppgang på 29 prosent fra tilsvarende kvartal i fjor. Selskapet tilskriver deler av veksten til sterk resultatfremgang i Hydro Power.

    Når Orkla ser fremover er det den videre geopolitiske usikkerheten knyttet til krigen i Ukraina, og dens negative konsekvenser for tilgang og priser på råvarer og innsatsfaktorer.

    India leverer

    For første gang deles virksomheten innenfor Orkla Foods inn i Orkla Foods Europe og Orkla India. For Europa-segmentet falt den organiske omsetningsveksten til 4,2 prosent i tredje kvartal 2022, sammenlignet med 4,7 prosent samme periode i fjor.

    For India-segmentet skjøt den organiske omsetningsveksten virkelig fart i år. I tredje kvartal 2022 var den på hele 20,1 prosent, sammenlignet med 4,8 prosent i 2021.

    Gjør store endringer

    Etter Orkla meldte etter kvartalstallene om at de vil gjøre store endringer i selskapsstrukturen, og går over til å bli et industrielt investeringsselskap. Det vil endre konsernstrukturen og ledergruppe, og vil ha 12 porteføljeselskaper.

    – Vi ønsker å etablere en mer verdiskapende struktur og kultur i konsernet med større selvstendighet og ansvar for de enkelte selskapene, sier styreleder Stein Erik Hagen, som eier 25 prosent av Orkla. 

    Med virkning fra 1. mars 2023 vil de tolv porteføljeselskapene i Orkla bli etablert. Det er Jotun (42,6 prosent eierandel), Orkla Foods Europe, Orkla Food Ingredients, Orkla Confectionery & Snacks, Orkla Health, Orkla Home and Personal Care, Orkla India, Pizza Out of Home, Orkla House Care, Health and Sports Nutrition Group, Pierre Robert Group og Lilleborg.

    Orkla

     
    (Mill. kr) 3. kv./22 3. kv./21
    Driftsinntekter 14.752 13.139
    Driftsresultat 2.122 1.646
    Resultat før skatt 2.245 1.747
    Resultat etter skatt 1.560 1.337
    Orkla