<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nestlé bygger nytt anlegg i Ukraina

Nestlé går mot strømmen og investerer over 400 millioner kroner i det krigsutsatte landet. 

    Publisert 13. des. 2022 kl. 12.49
    Oppdatert 5. feb. 2023 klokken 08.31
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 336 ord
    NY FABRIKK: Nestlé skal investere 425 millioner kroner i et nytt anlegg nordvest i Ukraina.  Foto: Bloomberg

    Verdens største dagligvareprodusent blir en av ytterst få selskaper som kunngjør nye investeringer i Ukraina etter at Russland invaderte landet i februar. 

    40 millioner sveitsiske franc, rundt 425 millioner kroner, vil Nestlé bruke på å starte opp et nytt produksjonsanlegg i Vest-Ukraina, meldte matgiganten mandag. 

    SATSER I UKRAINA: Nestlé og konsernsjef Mark Schneider. Foto: Bloomberg

    – Dette er et viktig grep for Nestlé, tatt i en svært utfordrende tid for landet. Vi har som mål å skape et mat- og kulinarisk knutepunkt, og sikre viktige jobber samt dekke behovene til ukrainere og alle europeiske borgere med høykvalitetsprodukter, sier Nestlés sjef for Sørøst-Europa, Alessandro Zanelli. 

    BNP-fall på 35 prosent

    Etter Russlands invasjon er det anslått at Ukrainas økonomi vil krympe med 35 prosent i år, ifølge IMFs estimater. Et spådom som ikke er blitt lysere etter at Russland har begynt å angripe sivil infrastruktur og kraftanlegg de seneste ukene, noe som har gitt strømbrudd spredt utover hele landet, skriver Reuters. 

    Nestlé har i dag rundt 5.800 ansette i Ukraina, men planlegger å ansette opptil 1.500 årsverk til med det nye anlegget som skal ligge i Smolyhiv i Volyn-regionen.

    I den nye fabrikken planlegger sveitserne å produsere kalde sauser, krydder, supper og hurtigmat, som skal selges både i Ukraina og ellers i Europa. 

    Fikk Ukraina-kritikk

    Nestlé høstet i våres massiv kritikk etter at selskapet valgte å bli værende i Russland etter de invaderte Ukraina. Nestlé hadde før krigen seks fabrikker i Russland og rundt 7.000, og det russiske markedet sto for rundt 2 prosent av omsetningen. 

    Mens sveitserne ikke hadde noen moralske kvaler ved å trekke produkter som ikke ble sett på som essensielle, som sjokolade og lignende, kviet matprodusenten seg mer for å å trekke barnemat og morsmelkerstatning vekk fra mathyllene. 

    Derfor landet matvaregiganten på mellomløsningen hvor de ikke-essensielle varene ble trukket, mens de essensielle produktene ble værende i det russiske markedet. Samtidig erklærte selskapet at de ville donere alt overskudd til humanitære hjelpeorganisasjoner, og på den måten slippe å betale selskapsskatt til den russiske staten.