Kapteinen på SAS-flyet, et Boeing 737-683 på vei fra Gardermoen til Paris 10. september 2000, ble ifølge VG så alvorlig skadet av en ukjent gass i cockpit at han ble kjent udyktig som flyger og mistet flysertifikatet. Kapteinen på SAS-flyet, et Boeing 737-683 på vei fra Gardermoen til Paris 10. september 2000, ble ifølge VG så alvorlig skadet av en ukjent gass i cockpit at han ble kjent udyktig som flyger og mistet flysertifikatet. Forskere på Statens arbeidsmiljøinstitutt skal finne ut hvor skadelig stoffer i luften kan være for piloter, kabinansatte og passasjerer.- Det kan være stoffer i denne luften som er langt mer giftige enn de vi kjenner til i dag, sier forskningsdirektør og professor Pål Molander.Det etter fem minutter på marsjhøyden 39.000 fot at annenpiloten kjente en lukt som minnet om brente ledninger eller isolasjon. Men det var ingen synlig røyk, skriver avisen. Lukten var borte nede på 15.000 fot. Men kapteinen klaget seg over ørhet og svimmelhet.Til slutt landet flyet på Torp, uten ytterligere dramatikk. Ifølge VG ble det ikke gjort tekniske funn som kunne forklare hendelsen, og flyet ble senere satt inn i drift igjen.