Her er fem tips som får medarbeidere, sjefer og kunder til å gjøre som du vil, ifølge dn.no:1. Argumenter med listBruk følelser. Det nytter ikke bare å referere tall og kalde fakta. Finn konkrete eksempel som støtter din handlingsplan.2. Gjør det lettere for tilhørerenSelv om du synes dine synspunkter er krystallklare, er det ikke sikkert dine tilhørere er enige. Vanskelige sammenhenger forklares best med metaforer.3. Bruk stemmenSnakk langsomt og høytidelig når det handler om alvorlige saker, og raskt og intensivt når du vil gi et handlekraftig inntrykk.4. Hør etter og spørDet lønner seg å gi andre mennesker tid til å gi utrykk for sitt syn på saken. Gjennom å lytte, vise interesse og stille oppfølgingsspørsmål får du bedre kontroll på den eventuelle motstanden.5. Dropp alle flosklerFloskelprat kjennetegnes av at ikke noe konkret blir sagt og at det er umulig å gjøre noen innvendinger.