<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Lærere som stinker

Halvparten av lærerne som underviser i realfag i grunnskolen mangler faglig fordypning.

    Publisert 20. feb. 2007 kl. 06.13
    Oppdatert 14. des. 2013 klokken 02.36
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 212 ord

    Det viser en undersøkelse fra Synovate MMI.I tillegg mangler halvparten av skolene laboratorieutstyr som er en forutsetning for å gjennomføre kunnskapsløftet, viser undersøkelsen videre.Undersøkelsen som er gjort på oppdrag for Tekna (Teknisk-Naturvitenskapelig forening), viser at det er et stort gap mellom kunnskapsminister Øystein Djupedals satsing på realfag og realitetene i naturfagrommet og fysikksalen.- Vi er bekymret over at skoleeiere og mange skoleledere ikke innser nødvendigheten av å investere mer i natur- og realfagene. Det snakkes mye, men lite skjer, sier president i Tekna, Marianne Harg, til Aftenposten.Hun viser til at det er stort behov for etter- og videreutdanning innen naturfag. Lærerne som er blitt intervjuet i undersøkelsen oppgir at de har behov for mer kunnskap, samtidig som skolelederne legger liten vekt på å kartlegge behovene for faglig oppdatering. Ifølge undersøkelsen er det bare 44 prosent av skolelederne som har sjekket om lærernes kunnskap og skolens utstyr dekker kunnskapsløftets krav.- Der hvor behovene er kartlagt, er det bare én av fire som har fått tilbud om etter- eller videreutdanning. Mange lærere som underviser i naturfag, mangler faglig fordypning i fag som fysikk, biologi og kjemi. Hvordan skal disse lærerne klare å skape undring og nysgjerrighet, når de i tillegg mangler utstyret som skal til for å utføre elementære vitenskapelig forsøk, sier Harg. (©NTB)