<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Disse sjefene blir rikere og rikere

Følgende marked sliter med blant annet fallende salg og aksjekurser i fritt fall. Likevel blir sjefene rikere og rikere. Her er noen av taperne.

Publisert 29. juli 2008
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 206 ord
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Bilmarkedet i USA er preget av fallende salg, reduserte markedsandeler for egne produsenter, fabrikknedleggelser og aksjekurser i fritt fall. Likevel tjener sjefene for produsenter og ikke minst underleverandørene godt, skriver FinansavisenBare et fåtall av de 25 best betalte lederne opplevde en nedgang i utbetalingene fra 2006 til 2007. Dette går frem av en større undersøkelse Automotive News presenter i sitt siste nummer. Nå utgjør riktignok grunnlønnen bare en brøkdel av de totale utbetalingene, da bonuser, opsjons- og aksjegevinster står for mesteparten. Det er derfor lederne i selskaper som Ford, General Motors, Johnson Controls og AutoNation er blant taperne.For langt de fleste lederne på listen økte imidlertid lønnen betraktelig. Fem av de seks øverste på listen økte utbetalingene i fjor med mellom 7 og 11 millioner dollar, hvor både bonuser og opsjoner bidro godt. Grunnlønnen varierer fra 735.972 dollar for Curtis Clawson i Hayes Lemmerz, mens Alan Mulally i Ford får to millioner dollar. Best utbytte av bonusene fikk Robert Keegan i Goodyear med sine 11,5 millioner dollar og Alexander Cutler i Eaton med sine 9,5 millioner. Sistnevnte fikk imidlertid aksjeopsjoner til en verdi av 11,9 millioner dollar i tillegg og topper dermed totallisten foran John Plant i TRW som vant opsjonsprisen med sine 14,3 millioner dollar.