Er du en av de som nå kan miste jobben?
25.000 kan miste jobben i handelsnæringen. Følgende bransjer vil få redusert både topp- og bunnlinjen mest.

I en undersøkelse, utført av KPMG og Habberstad, blant kjedelederne i faghandelen og dagligvarebransjen kommer det frem at faghandelen står foran et av de verste årene på veldig lenge, viser en pressemelding. Arbeidsgiverorganisasjonen HSH spår ca 22 000 arbeidsledige i detaljhandelen til neste år. Dagligvarebransjen ser likevel adskillig lysere på 2009.- Mens Rema 1000 og andre dagligvarekjeder melder om rekordomsetning tror vi at selv HSHs anslag for detaljhandelen blir for lavt. Det kan dessverre fort bli 25.000 nye arbeidsledige i sektoren til neste år, sier Reidar Mueller, faglig leder av gruppen fra KPMG og Habberstad som utarbeider den årlige analysen av handelsnæringen, Retailrapporten.25 prosent av butikkene kan gå medI en oppdatert utgave av årets rapport utarbeidet i forbindelse med finanskrisen kommer det frem at opptil 25 prosent av bedriftene med butikkhandel innenfor faghandelen er så utsatte at de kan komme til å måtte lukke dørene i løpet av 2009. Verst vil det gå utover butikkene uten kjedetilknytning som i snitt drives mindre lønnsomt. Tallene fra 2007 viste at 31 prosent av kjedebutikkene innenfor faghandelen hadde en driftsmargin på 1,5 prosent eller lavere, knapt nok til å dekke netto gjennomsnittlige finanskostnader. Dette gjelder 1700 bedrifter, hvor flere har mer enn en butikk.Videre ser man at innen faghandelen med kjededrift, finnes det 500 bedrifter med butikker med omsetning under 2,5 millioner i 2007. De hadde i snitt en driftsmargin på -2,8 prosent og en egnekapital (EK) på -12 prosent. Disse kommer til å ryke temmelig raskt, hvis de ikke allerede har gått dukken. Det er også 1250 bedrifter med butikkhandel innen faghandelen med omsetning under 4,0 mill i 2007, som har gjennomsnittlig driftsmargin på 0,4 prosent og en EK på 6 prosent.- Når vi vet at bankene som en tommelfingerregel mener det bør være en egenkapitaldekning på minst 25 prosent, kanskje helst opp mot 30 prosent, sier det seg selv at her kommer mange til å forsvinne, sier Reidar Mueller partner i konsulentselskapet Habberstad.- Har man ikke klart å tjene penger i det særdeles gode markedet som har vært de siste 5 årene er det nesten bare å kaste kortene med en gang, det blir darwinske tilstander i 09, understreker han.Kostnadskutt over hele linjenIfølge kjedelederne innen faghandelen blir 2009 året for de store kostnadsprogrammene og produktivitetsprosjektene De siste årenes vekst har i stor grad vært drevet frem av billig import fra Kina. Yuanen har siden i november i fjor styrket seg nesten 40 prosent i forhold til kronen, mens viktig valutaer som euro og dollar har styrket seg rundt 30 prosent. På toppen av dyrere varer kommer to kostbare lønnsoppgjør, økte transportkostnader og økt husleie.- 80 prosent av kjedelederne forventer litt eller vesentlig hardere konkurranse i 2009 og tar konsekvensene av det. Det store spørsmålet er om besparelsene kommer i tide. De som ikke har iverksatt kostnadsbesparende tiltak enda bør vurdere dette omgående, sier Heidrun Fredriksen senior manager i KPMG.Smalhans fremoverBildet for de som klarer å holde seg flytende er heller ikke rosenrødt. På tross av at avskallingene vil medføre at mange av de mest ulønnsomme butikkene vil stryke med, estimerer gruppen bak Retailrapporten at gjennomsnittlig driftsmargin vil falle fra 5,2 prosent i 2007 til 4,0 prosent i inneværende år og til 3,1 prosent i 2009. Det innebærer at det samlede driftsresultatet reduseres med 2 mrd inneværende år, og ytterligere 2 milliarder neste år.l- HSH oppgir 5 prosent som et minimum for å sikre videre drift, krav til fremtidige investeringer og avkastning på kapitalen, så det blir smalhans for de aller fleste. Kun et fåtall av de aller mest veldrevne kjedene kan forvente å forbedre eller opprettholde marginene fra 2007, sier Fredriksen.Styrkede vinnereIfølge Retailrapporten er det bransjer som byggevarer, barneutstyr, møbler, hus og hjem, foto, fliser og elektronikk som trolig vil få redusert både topp- og bunnlinjen mest. Andre bransjer som også vil merke dette er optikk, klær, gullsmed, sko og blomster, men de er bedre rustet til å stå imot nedturen ved at de har bygget opp soliditet i de gode årene. Bildet for dagligvarehandelen ser også positivt ut, spesielt hva topplinje gjelder for 2009.- Det er to typer bransjer som klarer seg bedre, de som selger varer vi må ha og de som selger varer de tjener veldig godt på. Det blir en kreativ ødeleggelse og resultatet vil bli styrkede aktører på lengre sikt. De som overlever kommer til å drive bedre, tilby bedre konsepter og forbedre kostnadsbildet, men det vil bli tungt for mange før den tid, sier Mueller.