<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slik dumper sjefen udyktige ansatte

- Alle vet at det er vanskelig å bli kvitt en medarbeider uten saklig grunn, sier Per Bergerud, administrerende direktør i Proffice.

Publisert 25. mai 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 611 ord
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Syv av ti ledere som har måttet nedbemanne den siste tiden mener bedriften ikke opplever store tap, fordi de mest verdifulle ansatte fortsatt jobber der, går det frem av en melding.Flere innrømmer at de bruker krisen til å sparke flere enn de må - og til å si opp mindre dyktige medarbeidere. Det viser en landsdekkende og omfattende arbeidsmarkedsundersøkelse blant bedriftsledere og arbeidstakere i Norge. Undersøkelsen er utført av Visendi for bemannings- og rekrutteringsselskapet Proffice.- Nedbemanning vil i de fleste tilfeller innebære en negativ prosess både for arbeidsgiver og de medarbeiderne som blir rammet. Men undersøkelsen viser at flere bedriftsledere bruker nedgangstidene til sin fordel. To av tre ledere mener de i dagens marked kan skaffe seg dyktig arbeidskraft til en "en god pris". Det står i sterk kontrast til situasjonen for halvannet år siden, da arbeidstakerne brukte det stramme markedet til å presse lønningene opp, sier Per Bergerud, administrerende direktør i Proffice.I dag svarer over halvparten av bedriftslederne som har nedbemannet at de bruker arbeidsmarkedet til å holde lønningene nede, og fire av ti sier finanskrisen har gitt dem anledning til å kvitte seg med mindre dyktige ansatte. Tre av ti hevder de har benyttet anledningen til å kvitte seg med flere ansatte enn de strengt tatt har måttet.- Alle vet at det er vanskelig å bli kvitt en medarbeider uten saklig grunn. Å hevde at vedkommende svekker det faglige eller sosiale miljøet i bedriften er ikke alltid like lett å bevise. Ergo er jeg ikke overrasket over at mange ledere sier de benytter finanskrisen til å effektivisere bedriften på denne måten, sier Bergerud.Krever lønnsøkning tross kriseTil tross for høy og økende arbeidsledighet er det både mot og selvtillit å spore hos norske arbeidstakere. Proffices undersøkelse viser at bare èn av ti frykter at de kan miste jobben, og så mange som åtte av ti arbeidstakere mener at de fortjener lønnsøkning uavhengig av krisen, kun basert på egen kompetanse og arbeidsinnsats. Videre hevder en fjerdedel av disse at de arbeider mer og hardere enn før uten å få mer lønn. Nær halvparten av de som ikke får lønnen regulert via fagforening sier at det er realistisk å gå i lønnsforhandlinger til tross for dagens arbeidsmarkedssituasjon.- En arbeidstaker er ikke mer verdt enn det en arbeidsgiver er villig til å betale, og det er viktig å stille realistiske krav i forhold til bedriftens økonomi. Men en bedrift må også sørge for de ansatte som er igjen, i form av utfordrende arbeidsoppgaver, sosialt velvære og rettferdig lønn. Dersom motivasjonen og lojaliteten holdes oppe i dårlige tider, vil dette mest sannsynlig bli husket når det igjen blir gode tider og kamp om den beste arbeidskraften, sier Bergerud.Selv om nedgangstidene benyttes til å effektivisere mange bedrifter, er det ikke til å unngå at en nedbemanningsprosess sliter på både ledere og arbeidstakere. Èn av tre ledere som har nedbemannet opplever generelt dårligere stemning på jobb, og over halvparten mener deres jobbfrustrasjon har gått utover privatlivet. Blant kvinner er andelen 70 prosent. Også ledere i privat sektor lar frustrasjonen smitte over på privatlivet i større grad enn ledere i offentlig sektor.Ansiennitet viktigst i Norge - kompetanse i SverigeUndersøkelsen avdekker også hva norske arbeidstakere mener bør telle høyest for at en ansatt skal få bli ved nedbemanning. Lang ansiennitet i bedriften teller høyest med 65 prosent, med høy kompetanse på andre plass med 61 prosent. Kun 11 prosent mener at lang arbeidserfaring totalt sett bør telle høyest, mens fire prosent mener at det å være en sosial og trivelig person bør være avgjørende. Til sammenligning mener flertallet av svenske ledere, 70 prosent, at høy kompetanse teller høyest. Lang ansiennitet kommer på andre plass, med "bare" 54 prosent.