- Jeg ble helt utslitt av å skulle overbevise store selskaper om at de må satse på sosiale medier, sier Trine Grung til HegnarKvinner.Den tidligere radiojournalisten og TV-programlederen jobber i dag som en selvstendig næringsdrivende sosiale medier-rådgiver. Inntil nylig arbeidet hun opp mot store bedrifter, men ble lei motstanden mange av dem viste overfor hennes ideer og innspill.- Den største feilen store bedrifter begår i sosiale medier er å vise for lite personlighet. Det blir for lite menneske og for mye business. Men i de største bedriftene er det så mange hensyn å ta. Derfor blir de nok redde for å gjøre feil, sier Trine.Selv mener hun at det å gjøre feil ikke er så viktig, da får man bare gå videre.- Alle bedrifter er drevet av mennesker og mennesker gjør feil. Men hvis en bedrift opplever negativ PR i tradisjonelle medier er en blogg eller levende nettside genial å ha for å skrive sin side av saken!Satset på de småTrine valgte å droppe de store og trauste, og har i stedet satset på dem med det ekstra pågangsmotet og engasjementet, nemlig gründere og småbedrifter.- Det startet med at jeg bisto en gründer-venninne med å legge opp en plan for hennes tilstedeværelse i sosiale medier. Da hun dro hjem var hun innmari glad og takknemlig, og det var en deilig følelse å få hjelpe en person som satte pris på mine innspill. Det var da jeg forstod at dette var veien for meg.Nå holder hun kurset «Synlighet på nett».Hva er det du lærer vekk på kursene dine?- Sosiale medier brukes til å skape synlighet. Men hvordan gjør man det? Hvordan blir DU synlig? Mange vet ikke hva de skal skrive, hvordan de skal oppdatere eller hva som er interessant å fortelle verden.Særlig vanskelig er det å være personlig uten å bli privat, forklarer Trine. Etter ti år som blogger mener hun at hun selv har funnet denne balansen.- Jeg har tråkket i alle salatene man kan tråkke i, så jeg er ikke redd for det lenger. «In the end of the day» er vi alle mennesker, og det er egentlig bare bra for businessen. Dersom en er for proff blir man raskt forutsigbar og kjedelig. Da gidder ikke folk å følge deg.Nei til reklameHvor viktig er det for bedrifter å være i sosiale medier?- Både for gründere og småbedrifter er det avgjørende. Før kjøpte disse aktørene annonser i lokalavisa, men disse legger ikke folk merke til lengre. Sosiale medier er billig og enkelt, og det er en helt genial måte å skape synlighet på. Men du må vite hva du skal gjøre, hvor du skal gjøre det og hvordan.For eksempel er reklame og «stunts» en dårlig idé, ifølge Trine.- Jeg ser hva som treffer meg, og jeg tror derfor på at man må drive langsiktig dialog i sosiale medier. Tradisjonell reklame funker ikke.Selv har hun en huskeregel for hva som skal legges ut på Facebook. Den kom til etter hun hadde spurt fire kolleger om hvilke karaktertrekk som kjennetegnet henne som person.- Dermed kom jeg frem til at det jeg legger ut enten skal være inspirerende, engasjerende eller motiverende. Nå går det på autopilot - for det er jo meg!Bloggen er "hjemmet"Hun har også klare tanker om hva bedrifter bør tenke på før de legger ut noe i sosiale medier.- Jeg sier at dersom du skal få følgere og drive god markedsføring må oppdateringene dine enten ha et snev av underholdning, av kunnskapsdeling eller av engasjement. Og det må være menneskene i firmaet som prater, understreker Trine.Hva med blogging- hvordan vet man hva som skal legges ut der?- Bloggen er som hjemmet ditt. Der sitter du med kaffekoppen og forteller verden det du har på hjertet. På bloggen har du også ditt eget skrytealbum, og du oppdaterer ofte. Men hvordan får du besøk til hjemmet ditt? Og hvem skal gjestene være? Det er dette jeg hjelper mine kunder med.Du har selv businessen din på nett - hvordan er det å ha arbeidsplassen online?- Jeg elsker det, og skulle ønske jeg kunne ha alt på nett, for eksempel møter på Skype og «webinars».Så langt har Trine arrangert workshops og kurs hjemme fra kjøkkenet i Røyken, men snart vil hun lansere egne videoer på nettet, forteller hun.Har grenser Telefonen plinger stadig vekk. Trine er alltid online. Det har blitt en livsstil.- Men jeg har mange grenser for hva jeg deler, forsikrer hun.Da det nylig ble samlivsbrudd på hjemmebane, valgte Trine imidlertid å dele nyheten på bloggen som heter «Trine Grung - rett fra hjertet».- Jeg visste at pressen ville skrive om det. Derfor var det best å eie mine egne ord.Hvis du skulle velge, hvem er den desidert beste i Norge på sosiale medier synes du?- Fotballfrue er best, punktum. Hun er tilstede på alle flater og svarer på nesten alt av kommentarer og spørsmål. Det er derfor hun er en suksess også, folk føler nemlig at de blir sett av henne.Grung trekker frem HP Norge som en stor bedrift som lykkes på nettet.- I mitt hode var HP glemt. Men den siste tiden har de klart å synliggjøre seg på nettet. Sjefen, Anita Krohn Traaseth er unik, det kan du sitere meg på!Vi nærmer oss valg - hvilken av de politiske partiene er best i sosiale medier?- Jeg er Erna-fan! Man merker at hun svarer selv på Twitter. En gang var jeg på et møte på Stortinget og tvitret om det. Da skrev hun at jeg måtte stikke innom å si hei. Det var en opplevelse.Fra hjertet Gjennom å jobbe opp mot store bedrifter har Trine møtt mostand og motvilje som nesten har slitt henne ut. Men hun har stor tro på de neste generasjonene med ledere.- De blir ikke sånn. Den nye generasjonen lever på sosiale medier, og det er helt naturlig for dem.Det neste på hennes egen plan er et selvlaget talkshow på nettet.- Jeg har en bitteliten «Oprah» i magen, smiler hun.En lege, som skal bli hennes egen dr. Phil, er allerede med på laget. Men talkshowet blir ikke lansert før til høsten eller neste vår. Enn så lenge er hun mer fornøyd enn noen gang med jobben sin.«Trine er tilbake» deler hun på bloggen - rett fra hjertet.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK