<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gjør butikk på stemmen

- Man er ikke bedre enn det siste man har levert! Det er stemme-gründer Gudrun Ramfjord Rabes leveringsregel og suksessoppskrift.

Publisert 21. mai 2013
Oppdatert 17. des. 2013
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1026 ord
lead
Gudrun Ramfjord Rabe - Foto - Einar Aslaksen
Gudrun Ramfjord Rabe - Foto - Einar Aslaksen

Gudrun Ramfjord Rabe hadde en original ide. Hun ville selge stemmen sin. Og ti år senere kan stemmen høres i radio- og tv-reklame, på museer, i heiser, på mobilsvar og mange andre steder.«Nå har du kommet rett på stemmebåndene til Gudrun Ramfjord Rabe. Du unngår dyre og tidkrevende mellomledd og betaler kun for det du trenger - stemmen» leser vi på Stemmebutikkens nettside.Stemmebutikken leverer profesjonelle innlesingstjenester og voiceover til tv- og radioreklame, informasjonsfilmer, teletjenester, dataspill, e-læring og audioguider.Begynte i et skapGudrun regner 2003 som oppstartsår. Det var da hun begynte å jobbe heltid i Stemmebutikken. Men historien om den uvanlige bedriften begynner allerede i 1999. Gudrun var frilansskuespiller i Oslo og trengte en ekstrainntekt.- Jeg tok jobber som dubber og voiceover på reklame, og fikk meg jobb i et lydbyrå hvor jeg lærte det tekniske. Senere hadde jeg behov for å jobbe hjemme en periode. Det var da jeg fikk spørsmål om å sette en mikrofon i klesskapet, forteller hun.Dermed startet Gudruns bedrift i et skap.- Det fungerte så greit, så jeg bare fortsatte med det. Jeg sto i skapet i 3-4 år. Jeg hadde alt utstyret jeg trengte til det bruket da, sier hun.Ingen gründerdrømSenere har hun utvidet med mer utstyr og eget studio. Gudrun har aldri vært av typen som drømte om å starte egen bedrift. Den kom som en følge av at hun gjennomførte ideen sin og fikk jobbe med det hun ønsket.- Man må ha et organisasjonsnummer for å sende faktura. Dermed kom bedriften av seg selv, sier hun.Kundene har strømmet jevnt på- Jeg har mange store og noen små kunder. Det er reklamebyråer, radiostasjoner og tv-stasjoner. Dessuten er det blitt mer av e-læring og undervisningsmateriell i den forbindelse. Det er også et stadig større behov for at ting skal tilrettelegges for svaksynte, sier hun.Stemmen hennes kan høres på overraskende steder.- Plutselig dukker stemmen min opp i en heis, for jeg har lest inn en heisstemme, ler hun.JungeltelegrafenHun har ikke gjort noe spesielt med markedsføring. Ryktet om damen som leverte stemme fra eget studio spredde seg, og hun skaffet seg etter hvert et nettverk.- Jeg var veldig heldig i starten. Jungeltelegrafen jobbet fint for meg. For ti år siden var det teknisk uvanlig å ha et slikt hjemmestudio. Det satt ingen damer hjemme og jobbet slik, sier hun.Til tross for mange nye muligheter til å ta opp lyd på vanlige PC-er, er det fortsatt uvanlig at en voiceover gjør jobben selv. Markedsføringen hennes har vært at hun leverer et godt produkt.- Man er ikke bedre enn det siste man har levert. Selv om jeg har gjort en utrolig bra jobb i forrige uke, så er det det jeg gjør denne uken som teller, sier hun.Siden hun jobber alene, uten kollegaer som gir tilbakemeldinger, er tilbakemeldingene fra kundene viktige.Kreativt miljøFrem til 2009 hadde hun studio i kjelleren hjemme, men i 2009 flyttet hun til Tindved kulturhage i Verdal. Der er det et miljø med flere kreative bedrifter.- I kulturhagen har jeg lokaler i en etasje med flere kreative byråer. Blant annet et reklamebyrå som jeg samarbeider en del med. Jeg er glad i tekst og har begynt å jobbe mer og mer med det. Så jeg har kollegaer selv om jeg er alene i Stemmebutikken, smiler hun.Hun har ikke fått noe økonomisk støtte til oppstarten.- Jeg visste ikke at man kunne søke støtte. Jeg tenkte egentlig ikke over at jeg startet en bedrift. Så jeg finansierte utstyret og starten selv, sier hun.Mentor i KvinnovasjonKvinnovasjon er den eneste offentlige hjelpen hun har fått. Hun er veldig fornøyd med programmet.- Gjennom Kvinnovasjon har jeg fått en mentor på dette å drive butikk. Det var en veldig fin mentor som ga meg mange konkrete tips. Som for eksempel hvilket fakturaprogram som er bedre enn det jeg hadde. Det har vært veldig bra, sier hun.Av utfordringer hun har møtt ved å starte bedrift er hun ikke i tvil om hva hun vil trekke frem.- Det er en papirmølle. Fakturering og alle disse tingene som jeg absolutt ikke synes er noe gøy. Det er utfordrende og vanskelig, sier hun.En annen ting er at det er vanskelig å få tatt fri.- I starten tok jeg aldri ferie, men nå har jeg blitt flinkere. Jeg sier til meg selv at «nå er det påske, nå er det fri». Det er viktig, tror jeg.Vil utvide Hennes største seier er at bedriften fortsatt eksisterer etter ti år.- Etter finanskrisen kom det en skikkelig nedtur. Det var så vidt jeg ikke måtte ut og søke tjeneste et annet sted. Men nå er jeg oppe av bølgedalen og på god vei inn i et godt år, sier hun.Veien videre er spennende. Hun vurderer å utvide.- Jeg har to prosjekter på si. Det ene er tekstforfatter-biten. Jeg har blant annet gått på en del skrivekurs, så dette er noe jeg har tenkt å utvikle videre, sier hun.Den andre ideen er på planleggingsstadiet.- Det er teknisk tilrettelagt for dubbing på en avdeling i Tindved kulturhage som heter Filmfabrikken. Jeg føler meg kallet til å ta opp den ballen, og har hatt mitt første møte med Innovasjon Norge om dette. Jeg må finne ut om man kan sitte på denne siden av Dovre og dubbe. Det er godt tilrettelagt siden vi har teaterskole, og Trøndelag Teater ligger her. Det er masse skuespillere her som er interessert i å jobbe. I tillegg har vi noe som Oslo ikke har: Vi har barn med dialekter. Jeg er helt i starten på prosjektet, men har tro på det, sier hun.Gudruns tips til deg som lurer på å starte egen bedrift:Man må finne ut om det er en hobby eller en fremtidig arbeidsplass. Jeg skulle ønske at noen hadde prikket meg på skulderen for ti år siden og sagt at «da kan du søke om støtte». Derfor er det viktig å få hjelp til oppstarten.Ta ferie og fri på kvelden. Skill mellom arbeid og fritid. Det er nødvendig når man driver for seg selv.Dette intervjuet er publisert i samarbeid med Kvinnovasjon, Selskapet for industrivekst (SIVA) sitt program for kvinnelige gründere. Kvinnovasjon finnes en rekke steder i landet, og blant tilbudene er nettverksbygging, mentorordninger, kompetanseheving, profilering og en felles portal.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK