<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

5 ting suksessrike gjør før kl.08

Et fellestrekk for en rekke suksessrike mennesker er at de kommer seg opp tidlig og får mest ut av dagen.

    Publisert 13. okt. 2013 kl. 08.01
    Oppdatert 17. des. 2013 klokken 03.06
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 493 ord
    Foto: Scanpix

    Har du planer om å komme deg opp og frem på karrierestigen? Da bør du følge morgenrutinene til super suksessfulle toppsjefer og politikere.Mens Margareth Thatcher hadde for vane å stå opp klokken fem, står toppsjefen i det amerikanske film- og produksjonsselskapet Disney, Robert Iger, opp allerede kl 04.30, ifølge Forbes.Hvor tidlig starter du dagen?Ønsker du å bli suksessrik bør du ha rukket følgende fem ting før kl.08. Se under.5 morgenrutiner suksessrike rekker før kl.08:1. Tren. De aller fleste som trener daglig, trener før frokost. Det er også en perfekt måte å unngå at treningen må skyves på til fordel for andre, viktigere gjøremål senere på dagen. Suksessrike mennesker føler seg dessuten mer fysisk rustet for dagens utfordringer etter å ha tilbakelagt en morgenøkt på gymmen. Er du ikke et morgenmenneske, kan du forsøke å starte i det små. Stå opp 15 minutter tidligere og strekk på kroppen, gjør enkle mageøvelser som situps eller noen sett pushups for å få i gang blodsirkulasjonen og vekke kroppen.2. Kartlegg dagen. Morgenen er som regel en fin og rolig tid på dagen for travle mennesker. Derfor bør du sette av litt tid nettopp da for å kartlegge hvordan du skal få mest ut av dagen. Sett opp en prioriteringsliste, lag små luker eller pauser der du ser du har tid til å strekke på bena, spise et raskt mellommåltid for å fylle på energi eller rekke å sjekke mailen før neste møte. I tillegg bør du føre opp minst to oppgaver som må gjøres før dagen er omme.3. Spis en sunn frokost. Uten mat og drikke duger helten ikke. Sørg for å gi deg selv den beste, og sunneste starten på dagen ved å fylle på med energi. En variert og sunn frokost holder blodsukkeret i sjakk og energinivået på topp, dessuten er det en fin tid å bruke noen minutter til å sosialisere med barna eller din ektefelle før dere løper avgårde til hver deres skole eller jobb.4. Visualiser. Altfor mange prioriterer kun den fysiske siden av helseaspektet og glemmer den mentale. Det å sette av noen minutter til å visualisere dagen kan gjøre underverker for psyken. Bruk noen minutter til å meditere, se for deg hva du vil oppnå i løpet av dagen som kommer, hvordan du skal få tingene til å gå slik du vil og tenk positivt.5. Gjør dagen topptung. De aller fleste av oss har oppgaver som føles tyngre enn andre i løpet av en dag. Dette er gjerne oppgaver man gruer seg mer til og som man gjerne utsetter til siste liten. Gjør deg selv en tjeneste og sørg for å starte dagen med å gjøre de tingene du syns er minst gøy først. Da slipper du at de henger over deg som to mørke skyer utover dagen, du er trolig langt mer våken og opplagt enn senere på dagen og du har mer tid til gjøre det du syns er gøy, når du er ferdig med det verste.(Kilde: Forbes.com )