Geir Kaufmann, psykolog og tidligere professor ved Norges Handelshøyskole, har i en artikkel på psykologisk.no listet opp 10 faktorer, som påvirker din evne til å tenke utenfor boksen.Kaufmann står bak boken «Hva er kreativitet» og her får du hans beste tips:1. UtfordringerPå samme måte som at det har betydning for barns kreativitet - at de får spennende og store, men overkommelige, utfordringer - gjelder dette for personer i arbeidsmiljøet.2. FrihetDette dreier seg om den selvstendighet i beslutninger og atferd som individet rår over i forbindelse med sine arbeidsoppgaver.3. IdéstøtteDette er en typisk lederfaktor, og har å gjøre med hvordan leder og kolleger, men særlig førstnevnte, møter forslag om nye ideer.4. TillitAkkurat som foreldre til barn som utvikler seg kreativt, viser stor tillit til barnets evne til selvstendig mestring og problemløsning, markerer denne holdningen seg også i organisasjoner med godt organisasjonsklima.5. LivlighetLivlighet dreier seg om generelt stor og variert aktivitet og mange begivenheter i bedriften. Eks: kurs, seminarer og foredrag.6. LekenhetDette er et element som alltid blir trukket frem i forbindelse med generelle diskusjoner om kreativitet, og vi har støtt på det flere ganger allerede. Eksperimentelle studier har for eksempel vist at en liten forperiode med lek før man leser et vanskelig problem som krever mye kreativitet, gir bedre resultater enn en forutgående nøytral aktivitet.7. DebattI kreative organisasjoner er det stor takhøyde, motstridende oppfatninger, ideer og erfaringer slippes frem, og diskusjonstemperaturen kan bli temmelig høy. Dette er en typisk «positiv konflikt»-faktor, og er svært viktig å stimulere frem. Det fører til at mange ulike røster slipper frem, og et arbeidsmiljø som generelt er preget av stor forslagsiver.8. Fravær av personlige konflikterDersom konfliktfaktoren krenger over fra det saklige idéplanet og glir hovedsakelig over i utbredelse av personlige, emosjonelle spenninger, med makt og spill, havner vi fort i det som kan bli sterkt negative miljøer generelt, og som særlig rammer kreativiteten hardt.9. RisikotoleranseHer er vi inne på et vanskelig, men til gjengjeld svært viktig felt. På den ene siden er det slik at kreativitet med nødvendighet forutsetter en relativt høy grad av risiko. På den annen side er risiko forbundet med at man øker sannsynligheten for tap. Det er ikke lett å finne grensesnittet her. 10. Idétid Her står vi også overfor en vanskelig balansegang. På den ene siden vet vi gjennom en rekke studier at kreativitet, særlig den form for kreativitet som er i virksomhet i den tidlige utforskende fasen, krever mye ro og tid. På den annen side er tid en kostnadsfaktor og kan snart dra på seg atskillige dimensjoner her.(Kilde: psykologisk.no)