<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Det taper jobbsøkerne på

Norske jobbsøkere er verdens minst opptatte av å sjekke lønn og pensjonsfordeler på arbeidsplassen, viser en ny global undersøkelse. 

Publisert 16. mai 2017
Oppdatert 16. mai 2017
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 339 ord
lead

– I Norge er det stort sett ordnede arbeidsforhold og stor tillit til systemet. Det gjør at vi er mindre opptatt av lønn og betingelser. I stedet får fleksibilitet og utviklingsmuligheter høyeste prioritet når vi velger jobb, sier Rut Elise Samuelsen, konserndirektør HR i ManpowerGroup, ifølge en pressemelding.Bare 50 prosent av norske arbeidstakere kjente lønnsbetingelsene før de takket ja til sin forrige jobb. Det viser ManpowerGroups nye rapport «The rise of the well-informed candidate».- Må tilby fleksibilitetI USA, Tyskland, Kina og Japan er lønn den viktigste faktoren for folks karrierevalg. I Norge er type arbeid, beliggenhet og fleksibilitet rangert høyere, med lønn helt nede på fjerdeplass. - At få kjenner til lønn og pensjonsbetingelser før de takker ja til jobben, bidrar til mindre lønnspress. Det taper jobbsøkerne på, sier Samuelsen.Mens fleksitid og anledning til å være hjemme med små barn er høyest prioritert blant unge arbeidstakere, ønsker én av fire arbeidstakere over 35 år å kunne jobbe hele eller deler av dagen fra hjemmet.- Norsk arbeidsliv har høy deltakelse av både menn og kvinner i ulike faser av livet. Dermed må også arbeidsgivere tilby fleksibilitet, ellers vil de gå glipp av mye attraktiv kompetanse, sier Samuelsen.Opptatt av omdømmeMens lønn og pensjonsfordeler er nedprioritert, er norske jobbsøkere på verdenstoppen i å kjenne til selskapets omdømme før de søker jobb. Særlig er inntrykket av tilliten mellom selskapet og de ansatte og selskapets rykte som arbeidsgiver viktig for norske jobbsøkere.- Norske arbeidstakere ønsker at jobben skal være et sted de trives og har det godt. Selskaper med et godt rykte som arbeidsgiver, kan være mer til å stole på, sier Samuelsen.Blant unge arbeidstakere mellom 18 og 34 år er det dessuten viktig at selskapet har en tydelig visjon og at de viser samfunnsansvar.- Det er et kjennetegn ved unge arbeidstakere at de ønsker å jobbe i selskaper de kan identifisere seg med, og som tilfører noe mer enn et produkt til samfunnet utenfor. Selskapene som lykkes med å vise det på en god måte, stiller sterkt i kampen om de unge talentene, sier Samuelsen.