I mars i år kjøpte David Learcraft fra Queens i New York en skriver hos Walmart. Han var på jakt etter en maskin som ikke bare skrev ut dokumenter, men som også kunne skanne dem.
Han kunne velge blant en rekke produkter fra ulike leverandører, og til slutt gikk han for modellen Pixma MG2522.
Den markedsføres av Canon som en «All-in One Printer», det vil si at den kan både skrive, skanne og kopiere dokumenter. Noen modeller har også innebygget faks.
To blekkpatroner må installeres i maskinen. Den ene sørger for sort/hvitt-utskrifter og den andre for fargekopier.
Etter å ha tatt maskinen i bruk, ble det mindre og mindre blekk i patronene. En dag var de nesten tomme, og da oppdaget Learcraft at skanneren ikke virket mer.
Det synes han var rart, fordi man trenger vitterlige ikke blekk for å skanne dokumenter. De lagres som en datafil. Det samme gjelder for sider som skal fakses til en annen maskin.
Lukrativt blekksalg
Learcraft viser til at andre utstyrsprodusenter har multiprintermaskiner hvor faks og skannefunksjonen virker selv om blekkpatronene er tomme, ja ikke engang installert.
Det spekuleres i søksmålet om Canon bevisst har konstruert maskinene sine til ikke å virke, uten blekk, slik at de kan tjene ekstra penger på blekksalg.
Det vises til at et sett med patroner fort koster mellom 40 og 50 dollar. Et raskt søk viser at det koster nesten 600 kroner å kjøpe blekk fra Canon til den aktuelle skriveren i Norge. En sort/hvit-patron rekker for rundt 400 sider med utskrift, mens fargepatronen varer til rundt 300 sider.
Bedrageri
Learcraft følte seg lurt av Canon, men for å være helt sikker på at det ikke var han som hadde oversett noe da han kjøpte maskinen, sjekket han boksen den kom i og nettsidene til Canon.
Ingen steder sto det at man trengte blekk for å skanne dokumenter.
Etter å ha trålt nettet, oppdaget Learcraft at mange andre Canon-kunder irriterte seg over det samme som ham.
I en rekke forum, så langt tilbake som 2015, har brukere klagd over at skanner og faks ikke virker om blekknivåene er i patronene eller de er tomme. Det gjelder ikke bare modellen Pixma MG2522, som saksøkeren kjøpte, men også andre «All-in One Printer» fra Canon.
Saksøkeren hevder at Canon i flere år har visst at kunder så på den manglende skannefunksjonen som et problem, og at produsenten dermed må opplyse om det i markedsføringen, enten på nett eller emballasjen.
På bakgrunn av det, er utstyrsprodusenten nå saksøkt for villedende markedsføring. I USA klassifiseres villedende markedsføring som forbrukerbedrageri, og sees svært alvorlig på av domstolene.
Bare slik kan kundene foreta en konkret vurdering om de vil kjøpe en Canon-printer eller ei.
Kan koste Canon dyrt
Selv er Learcraft klar på at han ikke hadde kjøpt den aktuelle modellen, hadde han visst hva han nå vet. Derfor har han anlagt søksmålet for en domstol i New York. Og han saksøker ikke bare Canon på vegne av seg selv, men har levert det som et gruppesøksmål.
Det vil si at om han vinner, vil utfallet og erstatningskravet også gjelde for andre i samme delstat som har kjøpt produktet.
De begynner etter hvert å bli mange. I en rekke forumtråder står det nå at flere vil være med på søksmålet mot Canon.
Rammen for søksmålet er fem millioner dollar i erstatning. Hans advokat har varslet at det kan bli lagt ned påstand om en erstatning på 50 og 500 dollar til hver kunde som har en MG2522-skriver, og at Canon må dekke alle deres utgifter knyttet til søksmålet.
Sånn er det bare
Canon har ikke kommentert saken, men i minst to tråder i forumene som noen brukere har klagd i, bekrefter representanter for utstyrsprodusenten at man ikke kan skanne eller fakse om man er tom eller nesten tom for blekk.
Det gis ikke noen forklaring på hvorfor maskinene er konstruert slik, men den ene Canon-representanten er tydelig på at man ikke trenger å bruke tid for å finne en løsning på problemet.
«There is no workaround for this» var svaret til brukeren Rivercook som klagde i februar 2020.
Han var nærmest desperat. Han måtte få skannet et viktig dokument innen en tidsfrist. Han bodde et sted hvor han ikke fikk kjøpt rett blekkpatron til hans printermodell i en lokal butikk. Han bestilte så blekk på nett, men de ble ikke levert i for tidsfristen han hadde på å skanne dokumentet.