Egmont på oppkjøpsraid i Sverige
Egmont satser på nordiske bryllup og kjøper Sveriges største bryllupsmagasin.

Bare måneder etter at Story House Egmont overtok den danske bryllups-startupen Weddii, er selskapet på ny oppkjøpstokt. Denne gangen reiser de østover og kjøper merkevaren Allt om Bröllop, som er Sveriges største bryllupsmagasin.
Satser på bryllup
– Gjennom dette oppkjøpet får vi nok et tradisjonsrikt, bryllupsunivers i vår portefølje. Ikke bare tilfører dette oppkjøpet oss 22 år med erfaring fra bryllupssegmentet, vi får i tillegg tilgang på et stort kontaktnett av både frilansere, annonsører og leverandører av relevante varer og tjenester, sier Silje Lian Moen, forretningsutvikler i innovasjonsenheten Next i Story House Norge, som er ansvarlig for oppkjøpet.
Ifølge Moen bidrar oppkjøpet til utgiveren blir godt rustet til å vokse innen innhold og bryllupsrelaterte tjenester. Bryllupssegmentet har vært en av de større satsningene for Egmont, med plattformen Ditt Bryllup som kjernen.
– Oppkjøpet av Allt om Bröllop tar oss et stort steg inn i det svenske markedet, og vi overtar en merkevare med mye historie og spennende innhold som bygger på god kompetanse, legger hun til.
Vil bidra
Allt om Bröllop ble lansert i 2000 av gründer og redaktør Jens Christiansen. Han innrømmer at det har vært både spennende og utfordrende å skape Sveriges største bryllupsmagasin, og er sikker på at hans hjertebarn nå er i trygge hender.
– Allt om Bröllop består av et bryllupsmagasin, en nettside, en leverandørguide og SoMe-kanaler. Alt dette komplementerer mediehuset i deres pan-nordiske plattform. Det føles som det rette valget for alle parter, sier Christiansen.
Selv om Christiansen nå gir seg som redaktør, ønsker han å fortsette som rådgiver for Egmonts bryllupssatsning i Sverige.
– Jeg håper at jeg fortsatt være med å kaste ball med de nye eierne om alt som har med bryllupsmedia å gjøre. Selv om det også nå blir tid for mine andre interesser, sier han.