– Jeg begynte å kjøpe litografier sammen med min mann i 1980. Vi var forsiktige. Men det første skikkelige maleriet vi kjøpte, var «Overføring» av Knut Rose. Det var i 1983.
Det var helt sjokkerende å bruke så mye penger på et bilde (..). Jeg syntes vi var helt uansvarlige som gjorde det Cecilie Malm Brundtland
De betalte 12.000 kroner for bildet, og det var omtrent like mye som man fikk i studielån for ett semester på den tiden.
– Det var helt sjokkerende å bruke så mye penger på et bilde som student, og jeg syntes vi var helt uansvarlige som gjorde det.
De var så heldige at de kunne velge mellom flere bilder:
– Vi valgte «Overføring», fordi de blå, rosa og perlemorshvite fargene var så vakre, samtidig som den innkapslede, vakre, sårbare skikkelsen som svevde i rommet var gripende og tankevekkende.
Carroll Dunham «Next Bathers, one» (picking flowers), fra 2012. Fra Carroll Dunhams hjemmeside på nettet. Foto: Carroll Dunhams hjemmeside.
Hun er like glad i bildet i dag:
– Jeg er veldig fornøyd med at vi turte å satse på noe såpass kostbart. Vi har lånt det ut i flere perioder, men det er fremdeles i vårt eie.
– Hvilket kunstverk ville du kjøpt i dag, uavhengig av pris?
– Da ville jeg kjøpt et maleri i serien «Bathers» eller «Divers» av den amerikanske kunstneren Carroll Dunham. Det må være med trær, blomster, sol og vann og utstråle den vitalitet og humanitet i kvinneskikkelsen som de beste verkene i denne serien gjør.
Helene Gulaker Hansen
Hun driver fotogalleriet Shoot Gallery, som har flyttet fra Bjørvika til Frogner.
– Det første jeg kjøpte var grafikk av Kaare Espolin Johnson på midten av 1990-tallet. Prisen var rundt 20.000 kroner.
Galleristen var dreven og dro frem et annet bilde fra skuffen Helene Gulaker Hansen
– Jeg passerte daglig et galleri på Solli Plass i Oslo til og fra jobb. De hadde mye Espolin Johnson. Jeg stoppet ofte for å se, og særlig på et bilde fra Lofothavet som het «Lysbroen». En ettermiddag var det borte fra vinduet. Jeg føk inn, men da var bildet solgt, forteller Gulaker Hansen.
FOTO: Kunstekspert Helene Gulaker Hansen falt først for grafikk. Nå er det foto hun er lidenskapelig opptatt av. Foto: Johs Bøe
Men galleristen var dreven og dro frem et annet bilde fra skuffen:
– Motivet var fiskeskøyter som fosser ut fra land en vintermorgen i Lofoten. Det er et vakkert morgenlys over fjellene de forlater. Foran båtene venter mørk realisme. «Dette er mye bedre», sa galleristen. «Jeg har kun ett igjen». Det funket. Jeg synes det var en svimlende pris, men slo til.
– «Lysbroen» spøkte i hodet mitt lenge etterpå. Evig eies kun det tapte? sier Helene Gulaker Hansen.Kaare Espolin Johnsen. Her med et bilde fra Nyvågan i Svolvær. Foto: NTB Scanpix
Gulaker Hansen forteller at «Lysbroen» spøkte i hodet hennes lenge etterpå.
– Evig eies kun det tapte, men jeg liker godt det jeg kjøpte og har beholdt det. Etter at jeg startet fotogalleri, har bildet måttet vike plassen for fotografi og henger nå på veggen hos min far. Sammen med hans eksemplar av «Lysbroen».
– Hvilket kunstverk ville du kjøpt i dag?
– Et nydelig fotografi av Tom Sandberg: Motivet er en kvinne som ligger på bryggen og ser ned i sjøen. Kun iført en stor ullgenser. Bildet ble solgt fra mitt galleri for rundt 180.000 i 2015, sier hun.
SOLGT FOR 180.000 KRONER: Foto av Tom Sandberg, Untitled 2000/2001. Dette er fotografert i galleriet til Helene Gulaker Hansen før det ble solgt. - Bildet skulle jeg gjerne eid i dag. Det ble solgt fra mitt galleri for rundt 180.000 kroner i 2015, sier hun. Foto: Tom Sandberg
Sune Nordgren
Han er tidligere direktør for Nasjonalmuseet for kunst i Norge og har jobbet for Petter Stordalen.
Hvis man ser på prisene på auksjon de senere årene, så har mappen med Fahlströms «Opera» økt mer enn 30 ganger Sune Nordgren
– Mitt aller første kunstkjøp var av den legendariske og nyskapende kunstneren Öyvind Fahlström (1928–1976), sier Nordgren.
Fahlström oppdaget filtpennn svært tidlig og skapte mesterverket «Opera» allerede i 1952.
– Det er et nesten ti meter langt bilde. Originalen er i National Museum Reina Sofia i Madrid, forteller Nordgren.
Mange år senere, i 1968, laget Fahlström en replika av «Opera» i serigrafi (silketrykk) for svenske Riksutstillinger.
– Etter hvert kjøpte jeg restopplaget av mappen, som inneholdt de ti arkene og en tekst av kunstneren. Årsaken var at jeg skulle tilby dem til abonnentene på tidsskriftet mitt Kalejdoskop. Jeg husket at vi ba om 125 svenske kroner. Noen slo til.
– Hvorfor valgte du dét?
– Fahlström var ensbetydende med avantgarde i Sverige, det vil si at han var eksperimentell og nyskapende. I året 1968 var det store omveltninger for en tyveåring, selv innenfor kunsten. I dag er Fahlström i mange internasjonale samlinger, som i Oslo på Astrup-Fearnley Museet. Jeg ville bli kunstner, men jeg ville også dele min fascinasjon for ham med andre.
Til alt hell for Nordgren gikk prisene rett til himmels:
– Hvis man ser på prisene på auksjon de senere årene, har mappen med Fahlströms «Opera» økt mer enn 30 ganger, og i dag må man betale rundt 4.000 svenske kroner for den. Den kan koste enda mer hvis den er i god stand.
– Hvilket kunstverk ville du kjøpt i dag?
– Da hadde jeg kjøpt René Magrittes «L'empire des lumières». Det er den versjonen som henger i museet i Brüssel. Da skulle jeg hengt den i mitt svært lyse stue.
Johan C. Alstad-Øhren
Han er jurist og kunsthistoriker, og skriver om kunst og kunstinvesteringer i media.
– Mitt første kjøp av et maleri, var da jeg jobbet i en entreprenørfirma i Trondheim som 16- åring og tjente mine første 10.000 kroner, sier Alstad Øhren.
FAVORITT: Det var et kunstverk av Håkon Gullvåg (bildet) som Johan C Alstad Øhren først sikret seg. Her er Gullvåg i sitt atelier på Ekely i Oslo. Foto: Iván Kverme
Den gangen holdt Håkon Gullvåg en stor utstilling i Nidarosdomen, og Alstad-Øhren ville gjerne sikre seg et originalarbeid av ham.
Maleriet henger i dag over sengen på barnerommet mitt- «Gutten og månen» Johan C. Alstad-Øhren
– Derfor ringte jeg kunstneren og lurte på om jeg kunne kjøpe et maleri av direkte av ham, ikke grafikk bak glass og ramme. Men jeg hadde kun 10.000. Gullvåg svarte bare « Oi» i telefonrøret. Et døgn senere befant Alstad-Øhren seg i atelieret hans.
MØTTE KUNSTNEREN: Kunstner Håkon Gullvåg (tv) og Johan C. Alstad-Øhren fra en kunståpning ved Blaafarveværket. Foto: Eli Bondlid
– Jeg husker fortsatt lukten av pensler og maling. Maleriet henger i dag over sengen på barnerommet mitt: «Gutten og månen».
Det andre kjøpet er hans første fotografi.
– Jeg kan svært lite om fotografi, og har alltid vegret meg for å kjøpe det, nettopp av denne grunn. Likevel åpnet muligheten seg da Nan Goldin dukket opp i Blomqvist-katalogen i desember i fjor. Men fotografiet ble trukket fra auksjonen.
Norsk etterkrigskunst: Her er det mye kvalitetskunst til rammepris Johan C. Alstad-Øhren
- Gir mening
– Jeg er jurist og kunsthistoriker, derfor gir det meg mening å ha det på veggen. I tillegg anses det som et av hennes hovedarbeider. Fotografiet er kjøpt inn av blant annet TATE. Kanskje Blomqvist skulle ha tilbudt Maria Goodman en katalog den gangen, i stedet for å trekke verket fra auksjon? Men igjen, da hadde jeg kanskje ikke fått tak i det?
– Hva slags kunstverk ville du ha kjøpt i dag?
– Norsk etterkrigskunst. Her er det mye kvalitetskunst til rammepris. Det kommer tilbake. Også mange gode, glemte kunstnerskap.