<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
STORT SPRIK: Kunstrådgiverne Cecilie Malm Brundtland (t.h.) og Anette Krosby sine kunder bruker mellom 50.000 og fem millioner kroner på kunst.  Foto: Andreas Drange Jensen

Kunstrådgiverne Brundtland & Krosby: – Hva er smart å kjøpe?

– Har du fem millioner kroner, og vil gjøre noe som er veldig sikkert, gå og kjøp Picasso-grafikk, sier kunstrådgiverne i Brundtland & Krosby. 

Publisert 11. des. 2021 kl. 09.41
Oppdatert 14. des. 2021 klokken 10.24
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 788 ord

Cecilie Malm Brundtland og Anette Krosby er kunstrådgivere, og representanter for det internasjonale auksjonshuset Sotheby’s i Norge. De hjelper folk å med å kjøpe kunst, bygge opp samlinger og ivrer for å selge via Sotheby’s for å nå en større kjøpergruppe.

Kunstrådgiverne Brundtland & Krosby - slik bygger du opp en samling
I denne episoden av Kunstpraten forteller kunstrådgiverne Anette Krosby og Cecilie Malm Brundtland hvordan man går frem for å bygge opp en samling, hvilken kunstner man bør kjøpe hvis man kun tenker investering og hvordan dramatikken spredte seg internt hos Sotheby’s da Banksys verk ble makulert rett etter at det hadde blitt solgt. Produsent: Andreas Drange Jensen

– Det alle lurer på er hva som er smart å kjøpe, det er hovedinngangen til kundene, sier Malm Brundtland. 

– Og da er det vår jobb å si hvor komplisert denne kunstverdenen er, og så skal vi hjelpe dem så godt vi kan innenfor de premissene vi har. Hvis folk ber om garanti, så sier vi at da får de kanskje gå et annet sted. Har du fem millioner kroner, og vil gjøre noe som er veldig sikkert, gå og kjøp Picasso-grafikk eller noe som har internasjonal tilfang, og som det er lett å omsette, fortsetter hun. 

Hør denne ukens episode her:

Kundene kan bruke flere millioner 

– Hvem er en typisk kunde hos dere?

– Vi har en ganske variert kundebase. Den typiske kunden er mennesker som er interesserte og glad i kunst og ønsker å henge opp kunst hjemme, ha glede av den i hverdagen. De opererer med budsjetter på alt fra 50.000 til flere millioner kroner, sier Malm Brundtland.

FLEST MENN: Kunstrådgiverne Anette Krosby og Cecilie Malm Brundtland på besøk hos Kunstpraten. Foto: Andreas Drange Jensen

De yngste er i slutten av 20-årene. 

– Det kan være folk som har fått en bonus eller har litt til overs, sier hun.

Hovedbolken er mellom omtrent 40 og 60 år.

– Er det både menn og kvinner som kommer til dere?

– Det er flest menn, men vi har også kvinnelige kunder som kjøper kunst på egne ben, tilføyer Krosby.

Mener avkastningen spiller en rolle 

Det er kjent at Cecilie Malm Brundtland og ektemannen Knut Brundtland, blant annet styreleder i meglerhuset ABG Sundal Collier, er ivrige kunstsamlere.

– Påvirker deres egen smak hva dere tipser andre å kjøpe?

– Det spiller sikkert inn. Jeg kan si at dette er noen fantastiske verk av Mari Slaattelid eller Fredrik Værslev. Men som dere vet, har jeg også kunst av disse. Jeg føler at det til og med kan være en styrke, fordi noen andre har gjort en vurdering, Men det kommer an på hvilke kunder det er snakk om, sier Malm Brundtland. 

EPISODE TI: I den ferskeste episoden av Kunstpraten har Kari Nestaas (t.v.) og Margrethe Hegnar besøk av to kunstrådgivere. Foto: Eivind Yggeseth

Krosby kaller seg selv en lystsamler og har verk av mange kunstnere og innen ulike teknikker, blant annet et lydverk.

– Det er kjempegøy. Vi har et lydverk av Marit Følstad som er lyden hester som beiter på en eng. Det er installert på gjestetoalettet. Så sitter du der inne og minding your own business, og så kommer det hester som vrinsker på en eng. Det skaper stor glede.

– Skjønner folk at det er kunst?

– Nei, sier Krosby.

– Tenker dere investering når dere kjøper selv?

– Jeg tror at det med penger er en del av vurdering hos alle som kjøper kunst. De færreste liker å kaste penger ut av vinduet. Hvis noe du har kjøpt noe, og så viser det seg etter 20 år at det har steget i pris, så synes alle det er gøy. Men det viktigste er å kunne si til resten av verden: Jeg hadde rett, jeg gjorde en riktig vurdering, mener Malm Brundtland. 

Finner internasjonale kjøpere til norske verk

De to har tatt flere norske kunstnere til London, eksempelvis flere Harald Sohlberg-verk.

– Hvilke norske kunstnere selger bedre i London enn i Norge?

– Det finnes internasjonale kjøpere på endel norske kunstnere. Vi har hatt gode erfaringer med Munch. Det har vært Munch-samlere i USA og Europa i mange år. Nå er det også økt interesse for hans kunst i Asia. Ellers er det Sohlberg, dernest kanskje Peder A. Balke og Nikolai Astrup, sier Krosby.

VARIERENDE OBJEKTER: Sotheby's representanter i Norge, Anette Krosby (t.h.) og Cecilie Malm Brundtland, selger alt fra racerbiler til klokker til det internasjonale markedet. Foto: Eivind Yggeseth

Høsten 2018 ble det skapt kunsthistorie da et verk av Banksy ble makulert etter det hadde blitt solgt for rundt ti millioner kroner. De to Sotheby’s-representantene forteller om dramatikken som spredte seg internt. Ingen i auksjonshuset ante at dette skulle skje, og hva skulle de tilby kunden som hadde kjøpt verket? 

Svaret får du høre i Kunstpraten.

Her finner du de tidligere episodene av Kunstpraten med blant andre eiendomsinvestor Christian Ringnes, brødrene Selvaag og kunstner Sverre Bjertnæs: