<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kritisk rapport om Hurtigruten

De to nyeste hurtigruteskipene kan få problemer i grov sjø.

Publisert 22. sep. 2005
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead

Det mener sikkerhetsekspert Arne Sagen, som har lagt fram en kritisk rapport om skipenes sjødyktighet. Ifølge Sagen er problemet skipsmotorenes kjøleanlegg. De er konstruert slik at de kan få problemer ved manøvrering i dårlig vær, melder NRK. Det mener sikkerhetsekspert Arne Sagen, som har lagt fram en kritisk rapport om skipenes sjødyktighet. Ifølge Sagen er problemet skipsmotorenes kjøleanlegg. De er konstruert slik at de kan få problemer ved manøvrering i dårlig vær, melder NRK. Det var svikt i kjølesystemet som førte til at MS «Midnatsol» kom i havsnød i desember 2003. Over 100 passasjerer måtte gå i livbåten etter at skipet hadde fått motorstopp.Etter nestenforliset krevde Stiftelsen Skagerrak at det ble nedsatt en uavhengig undersøkelseskommisjon for å granske hva som egentlig skjedde. Etter flere runder er kravet om gransking avvist av både Sjøfartsdirektoratet, Riksadvokaten og Justisdepartementet, skriver NRK.Sagen, som i mange år var inspektør i Veritas, overleverte sin rapport til Sjøfartsdirektoratet onsdag.Han har bedt departementet definere hva som kan betegnes som et godt system for kjøling av store skipsmotorer. De nyeste hurtigrutene har enkle kjølesystem, mens det ifølge Sagen burde være doble.Direktør Torkild Torkildsen i rederiet TFDS sier at de vil studere Sagens rapport med interesse. (©NTB)