<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Lillestrøm den store vinneren

Lillestrøm er den store medievinneren sammenlignet med foregående år.

Publisert 5. apr. 2006
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 234 ord

Observer Norge har undersøkt medieomtalen av norske toppfotball i 533 trykte kilder i første kvartal 2006 og sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor og andre idretter. Sammenlignet med i fjor er Tippeligaklubbene 21 prosent mer omtalt i første kvartal 2006 sammenlignet med i fjor.I første kvartal i år ble det skrevet 7.650 artikler om Tippeligaklubbene. Tilsvarende periode i fjor ble det skrevet 6.604 artikler. Bare Vålerenga og Fredrikstad får mindre omtale sammenlignet med i fjor.- Mye av forklaringen er at klubbene får frem medieprofiler av spillere, trenere og direktører. Den rene profilomtalen i toppfotballen er for eksempel fem ganger større enn omtalen av Royal League, sier medieanalytiker Thomas Heiberg Johansen.Rosenborg er klart mest omtalt i mediene i første. kvartal. Hovedgrunnen er UEFA-cupspill og store profiler i laget som tilknytningen av Steffen Iversen.Lillestrøm er medievinneren sammenlignet med foregående år. Omtalen av Lillestrøm er nær doblet dette kvartalet sammenlignet med i fjor. LSK har brukt Royal League og overgangsvinduet til å bli medievinneren i årets første kvartal. Mens klubben var omtalt i 327 artikler i fjor er Kanarifuglene omtalt i hele 627 artikler i år.- LSK var den ellevte mest omtalte tippeligaklubben i første kvartal i fjor, mens den er på femteplass samme periode i år. Favorittstempel, overgangsvinner og meget gode sportslige resultater har doblet LSK-omtalen, også i riksdekkende medier, sier Heiberg Johansen i en melding.Mens LSK er medievinneren sammenlignet med i fjor er Vålerenga taperen.