<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Reisebyråene lurer deg

- Reisebyråene er ikke objektive, og kundene stoler blindt på dem. Det har både kundene og Norwegian tapt stort på, sier salgsdirektøren i Norwegian.

Publisert 24. aug. 2006
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 158 ord
lead

Etter en rekke prisforespørsler hos de fire største reisebyråene i Norge, konkluderer analysebyrået Opinion med at enkelte reisebyråer i hele syv av ti tilfeller oppgir SAS Braathens som billigste alternativ, selv om Norwegians billetter beviselig var billigst, skirver Dn.Da Norwegian startet opp med sine flygninger for fullt i 2003, betalte selskapet såkalt markedsstøtte til reisebyråene for at de skulle selge Norwegians billetter.- Hvis vi skulle komme inn på markedet, måtte vi betale for oss. Vi hadde ikke noe valg, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til avisen.I prakis betalte flyselskapet fem millioner kroner per år fordelt på alle reisebyråene i landet, men dette ble det slutt på ved utgangen av fjoråret.- Vi oppdaget at det ikke hadde noen effekt, da vi ikke betalte nok. Derfor sa vi opp kontrakten, sier salgsdirektøren i Norwegian Lars Sande til avisen.SAS Braathens og andre konkurrenter har imidlertid fortsatt med betalingen.- Jeg sier ikke at dette er korrupsjon, men det er farlig nært, sier Kjos.