<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tidligere NSB-ansatt slår alarm

Signatur-togenes vekt og egenskaper i vinter-Norge kan stå sentralt i jakten på årsak til avsporingen på Bergensbanen sist onsdag.

    Publisert 23. feb. 2007 kl. 13.33
    Oppdatert 14. des. 2013 klokken 02.39
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 164 ord

    Jernbaneverket avventer Havarikommisjonens rapport etter ulykken. Jernbaneverket avventer Havarikommisjonens rapport etter ulykken. Men allerede nå er det innført restriksjoner på bruken av denne togtypen over vinterfjellet, får NTB opplyst i Jernbaneverket. En tidligere NSB-ansatt slår alarm om Signatur-togene som han hevder er så lette at de oppfører seg som akebrett i tung snø. Når snøen pakker seg under toget, mister hjulene kontakten med skinnene, hevder tidligere ruteplanlegger i NSB, Jon Hamre, overfor Bergens Tidende.- Om dette førte til avsporingen vet vi ikke før Havarikommisjonen kommer med sin endelige rapport. Hvis togtypens vekt og egenskaper blir tema i rapporten, er det naturlig at dette også blir tema i Jernbaneverkets videre oppfølging etter avsporingen, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket til NTB.Havarikommisjonen har ikke kommet med sine endelige konklusjoner om årsak til avsporingen. Torsdag kveld bekreftet kommisjonen i en foreløpig oppsummering overfor Jernbaneverket at ekspresstoget fra Bergen til Oslo kjørte inn i et snøskred før det sporet av mellom Hallingskeid og Myrdal ved 10-tiden onsdag. (©NTB)