<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norsk gastronomi skal lokke tyske turister hit

Norsk mattradisjon er - nesten - uten interesse for tyske bilturister i Norge. Hos oss er det stort sett natur og landskap som trekker.

Publisert 13. mai 2007
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Scanpix / Scanpix
Scanpix / Scanpix

Halvparten av dem som kommer hit har ikke peiling på norsk mat. Dette ønsker Innovasjon Norge og deres samarbeidspartner De Historiske - hotel & spisesteder å gjøre noe med. Halvparten av dem som kommer hit har ikke peiling på norsk mat. Dette ønsker Innovasjon Norge og deres samarbeidspartner De Historiske - hotel & spisesteder å gjøre noe med. Og ideen til hva som skal gjøres, har de funnet i en undersøkelse av hva som får tyskere til å velge reisemål. På niendeplass i undersøkelsen rangerer tyskerne «spise godt», og slikt gleder jo norske kokker som mer enn gjerne serverer det gode måltid i stedet for hurtigmat og ferdigmat. 13 av de historiske bedriftene er med på et opplegg på hovedveier mellom Oslo og Bergen.Men Innovasjon Norge håper at også andre reiselivsbedrifter langs hovedveiene i sør og nord tar tilsvarende initiativ for å høyne standarden på gastronomi langs veiene.Enkelte tyskere som vet noe om norsk mattradisjon, betrakter vår lokale gastronomi som lett fordøyelig og kjedelig. Andre karakteriserer den som feit, kald, salt, tung og røkt - med lang holdbarhet. En tredje gruppe mener den er smakfull, kvalitetsmessig god og frisk - og dyr, men naturlig og økologisk. (NTB)