<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slik unngår du å bli lurt ved leie av bolig i utlandet

Skal du leie bolig i utlandet i sommer? Vi gir deg ekspertrådene.

Publisert 21. mai 2007
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 189 ord
lead

Forbruker Europa har følgende råd ved leie av feriebolig i utlandet:

  • Les nøye gjennom leiekontrakten . Denne skal opplyse om hvor mye dere skal betale, og hva dere betaler for. Ekstrautgifter bør spesifiseres.
  • Unngå store forskuddsbetalinger og depositum. Ved en eventuell konkurs i utleiefirmaet vil du tape innskuddet.
  • Hent inn mest mulig informasjon om firmaet eller personen du kal leie av. Sjekk opplysninger på nettet og referanser.
  • Ikke bestill direkte fra nettsiden før du har vært i kontakt med firmaet enten via telefon eller e-mail.
  • Ved leie av privatpersoner: Leie av feriehus fra privatpersoner er ikke inkludert i de generelle forbrukerbestemmelsene. Dersom du opplever problemer på stedet, anbefaler Forbrukerrådet at du umiddelbart reklamerer skriftlig til huseier. Hvis du ikke oppnår enighet, har du kun muligheten til å føre sivilrettslige krav, og saksøke utleier i vedkommendes hjemland.
  • Ved leie av et firma: Leier du feriehus gjennom et firma, er forholdene regulert av EU-direktiver om forbrukerrettigheter. Dette betyr at du kan reklamere, dersom du mener at feriehuset ikke er i samsvar med kontrakten. Utleier skal ha muligheten til å rette opp eventuelle feil og mangler før forbrukeren har rett til prisavslag eller andre former for kompensasjon.