I Tyrkia sitter toppklubbene igjen med 97,48 prosent, mens svenske klubber deler på 60 prosent av TV-avtalen. Det viser en masteroppgave ved Trondheim Økonomiske Høgskole. 13 land er undersøkt og Norge havner nederst på listen. Det er tre salgsmodeller for fotballrettigheter. Den ene er den som sist ble brukt i Norge og Sverige. Her ble alle rettighetene lagt ut samtidig. I Tyrkia sitter toppklubbene igjen med 97,48 prosent, mens svenske klubber deler på 60 prosent av TV-avtalen. Det viser en masteroppgave ved Trondheim Økonomiske Høgskole. 13 land er undersøkt og Norge havner nederst på listen. Det er tre salgsmodeller for fotballrettigheter. Den ene er den som sist ble brukt i Norge og Sverige. Her ble alle rettighetene lagt ut samtidig. - I praksis ble ikke pakkene atskilt sist fordi de solgte dem samtidig. Inndelingen i pakker fikk ikke den effekten den burde ha fått. Pakkene bør selges på forskjellige tidspunkter for å sikre klubbene høyest mulig inntekt, sier Hilde Gravdal Åsmul til Aftenposten.Hun har skrevet oppgaven sammen med Connie Størseth. Den andre modellen, og den mest vanlige varianten, er at serien selges separat noen ganger sammen med nest øverste divisjon. Denne modellen brukes i England. I Italia og delvis i Spania er det klubbene som selger rettighetene til sine hjemmekamper. Den siste modellen fører til at det er de største klubbene som tjener mest. De minste klubbene sliter med å få solgt sine kamper.- Mitt synspunkt har vært det samme hele tiden - det er eliteserien som er mest verdt. NTF (Norsk Toppfotball) mente at pakkene burde selges separat ved forrige runde, det er ikke ukjent, sier nestleder Nils Skutle. (©NTB)