Handelen blomstrer for kjøpesentrene
Omsetningen til landets 12 største kjøpesentre steg med tre prosent i løpet av årets seks første måneder.

Stadig flere handler i norske kjøpesentre, og i løpet av første halvår økte landets 12 støste kjøpesentre omsetningen med 343 millioner kroner til 11,7 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.- Det ser ut som om norsk varehandel har kommet over sjokket etter finanskrisen. Nå er vi i normalt gjenge og senterlederne ser optimistisk på fremtiden, sier Per Gunnar Rasmussen i Institutt for bransjeanalyser (IBA) til avisen.Han har undersøkt kjøpesenterledernes omsetningsforventninger, og ser at salgsveksten er god, selv om den ikke er tilbake til toppnivåene fra begynnelsen av 2000-tallet.Ifølge senterlederne Dagens Næringsliv har pratet med, er det særlig innenfor "hus og hjem" at omsetningen har økt mest. Serveringssteder og matbutikker gjør det også bra, mens motebutikkene har litt å ta igjen.- Vi ser at varer innen "hus og hjem" og andre investeringsvarer har begynt å ta seg opp igjen, men det skyldes nok at det var veldig svak omsetning her året før. Folk la oppussingsprosjektene på is, sier Rasmussen.Ifølge IBAs barometer ventes kategorien for interiørartikler å stige med 1,3 prosent det neste året. Bygningsartikler skal opp 1,4 prosent.