Lettere å finne mobilprisen
Fra 1.november skal det bli lettere å se hva du betaler for å bruke mobilabonnementet ditt.

Siden 2008 har Forbrukerombudet ledet et samarbeidsprosjekt om prisstrukturer i mobilbransjen, og nå har det resultert i et sett med minimumskrav til informasjon på fakturaen, som trer i kraft allerede 1.november.- Bedre informasjon om forbruk, bindingstid og operatørlås vil gjøre det noe enklere å orientere seg i dette uoversiktlige markedet, sier seksjonssjef Bente Øverli hos Forbrukerombudet.Chess og One Call har allerede gjennomført disse endringene for sine kunder. Network Norway, Lebara, Ludomobil, Telipol, Call Norwegian, Trigcom, Tele2 og Telio har også sluttet seg til bransjenormen, og Forbrukerombudet opplyser om at disse vil oppfylle kravene innen fristen.Likevel viser det seg at det tar lenger tid å få på plass rutinene hos de største aktørene. Selv om Telenor og NetCom ønsker å slutte seg til bransjenormen, rekker ikke selskapene å gjennomføre endringene innen fristen.- Det er synd at så store aktører som Telenor og NetCom ikke har dette på plass innen fristen. Med en samlet markedsandel på nesten 75 prosent er det svært mange forbrukere som ikke får sjekket fakturaen på samme måte som hos de rimeligste aktørene, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.Når du 1.november mottar en mer spesifisert faktura oppfordrer direktør i Post- og Teletilsynet, Willy Jensen alle til å legge inn informasjonen i kalkulatoren på telepriser.no. Denne vil gi deg en oversikt over hvilket abonnement som passer best for ditt forbruksmønster.- Mange vil få seg en overraskelse over hvor mye penger de kan spare, avslutter Jensen.