<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mer på veskebunnen

En klassiker og en nykommer har fått fart på Mulberry-salget.

Publisert 25. aug. 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Mulberry_Alexa.jpg
Mulberry_Alexa.jpg

Mulberry er en av de få internasjonale motehusene som har holdt stand i Norge.Selskapet åpnet butikk i Oslo tidlig på 90-tallet, og var en stund representert med to avdelinger; på Skøyen og i sentrum. Førstnevnte ble lagt ned for mange år siden, og Mulberry holder nå kun hus i Akersgata.- Lange ventelisterEtter et labert 2008, som endte med et lite underskudd, kan det britiske motehuset se tilbake på et rekordår i den norske hovedstaden.Omsetningen økte med over 6 millioner kroner, og resultatet før skatt viste i underkant av 3 millioner kroner. Både omsetning og inntjening var ifølge årsberetningen over budsjett.Daglig leder Stine Benco Folland mener trenden fortsetter i år.Hun sier det er særlig to vesker som står for veksten: Klassikeren Bayswater og den nye it-vesken Alexa. Selv om veskene koster opptil 9.000 kroner, strømmer kundene til.- Ventelistene går herfra til et sted langt borte, forteller Folland.Tøffere for konkurrentenMed unntak av 2008, har Mulberry gått med overskudd de siste ti årene. Konkurrenten Louis Vuitton, som ligger i samme gate, har derimot slitt med røde tall siden oppstarten i 2006.I fjor tapte selskapet nesten 2 millioner av en omsetning på rundt 41 millioner kroner.