<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norsk kosmetikkjede blir svensk

Kosmetikkjeden Esthetique har gått fra å være en pengemaskin til å bli et tapssluk.

Publisert 22. sep. 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 202 ord
lead
Kosmetikk.jpg
Kosmetikk.jpg

- Det virker som om det er en utvikling innen "high-end"-kosmetikk at publikum snobber mer ned, særlig i krisetider. I tillegg er det blitt mer trendy å kjøpe grønnere produkter, sier adm. direktør i Esthetique-eier Validus, Per Christian Voss, til Finansavisen.Kosmetikkjeden tjente fra 2005 til 2008 totalt 306 millioner kroner, men i fjor snuddet det, og selskapet satt igjen med et underskudd på 7,4 millioner kroner.Ifølge avisen kvitter Validus-eierne, Terje Stykket og Norgesgruppen, seg nå med tapssluket.- Vi la en strategiplan for halvannet år siden for videreutvikling av Validus, og et element i denne var å selge Esthetique. Vi har små synergieffekter mellom denne kjeden og annen virksomhet innen engros og logistikk. Skulle vi løftet kjeden videre, måtte vi gårr utenlands, så da valgte vi heller å selge til en allerede etablert nordisk aktør, forteller Voss.I Åhlens har de store vekstplaner for Esthetique.- Vi driver en fremgangsrik kosmetikk-kjede, Kicks, og har i dag 160 butikker i Sverige, Finalnd og Norge. Basert på veksten i Sverige, og at vi allerede har etablert oss i Norge, sa vi ja da Validus spurte om vi ville kjøpe. På den måten får vi raskt en god markedsposisjon i Norge, sier adm. direktør i Åhlens, Thomas Axén.