<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Totalforbud mot bling

Årets solbrillemote er mer dempet enn på mange år. Glitter, strass og bling er fullstendig ut.

    Publisert 7. feb. 2011 kl. 10.52
    Oppdatert 8. mars 2012 klokken 15.25
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 421 ord
    dolce gabbana.jpg

    - Pilotmoten fortsetter år etter år. Også i år. Mange av pilotmodellene er unisex, sier trendekspert og redaktør av Oslo Fashion Week Magazine, Tone Skårdal Tobiasson.Den tidligere redaktøren av Tique påpeker også at glitter, strass og bling er fullstendig ut. Det forsvant delvis fra motebildet i fjor, men i år har Tobiasson kun sett én eneste produsent som har bling, i form av en blomst, på en av sine modeller, og det er Marc Jacobs.- Hva er det ellers som rører seg i motebildet på solbrillefronten denne våren?- Cateyes fungerer fortsatt, men stilen er mer nedtonet enn i fjor. Runde John Lennon-briller er også nytt av året, men ellers er det ikke så store endringer fra i fjor. Store 80-tallsbriller med 50-tallslook, som vi kjenner fra Sophia Loren, er også i motebildet, sier hun. Trendeksperten peker spesielt på at D&G er flinke til å spotte trender tidlig.- Nå er det mye blomster i motebildet, og det har D&G fanget fint opp, sier hun, og legger til at også nerde-looken til Persol og Ray Ban er blant årets må ha-briller.- Kun for kjennereCamilla Nielsen er merkeansvarlig for Luxottica i Norden. Luxottica er verdens største brilleprodusent, og eier blant annet merker som Oakley, Persol og Ray Ban. På lisens produserer de for eksempel Chanel, D&G, Prada og Ralph Lauren. Nielsen oppsummerer hvordan vi kan gå våren og sommeren moteriktig i møte på nesetippen:- Stengene skal være enda tynnere enn i fjor, og logoen skal nærmest være usynlig. Og det er ingen bling å se. Dessuten er formene rundere, med unntak av cateye-stilen. Den er superhot, sier Nielsen og plukker frem et par solbriller fra Persol - varemerket til Jack Nicholson.- Persol har ingen logo på sine briller. Det eneste som viser at dette er en Persol-brille er den karakteristiske pilen på stangen. Disse håndlagede italienske brillene er kun for kjennere.- Hvilke andre trender vil du trekke frem?- Pilotbrillen er udødelig, men i år har produsentene laget flere modeller i spreke farger.Luxotticas konkurrent er Safilo Group. De har merker som Marc Jacobs, Gucci, Dior, Bottega Venteta og Jimmy Choo i sin portefølje. Markedssjef Ingvill Houmb-Sjölin trekker frem følgende trender for 2011:- Piloten har kommet for å bli, og det er den perfekte unisexbrillen du kan dele med din partner.Houmb-Sjölin trekker også frem retromoten:- Clark Kents karakteristiske hornbriller fra 80-tallet har aldri vært riktigere enn for øyeblikket.Heller ikke hun kommer unna katteøyne når årets kanskje viktigste trend nevnes:- Nå er cateye-briller eller dramatiske, store cateye-briller for første gang på flere tiår kanskje den sterkeste trenden!