Slik stråler du på intervjuet
Her er syv tips til hvordan du øker sjansene til å sikre deg drømmejobben.

Å bli intervjuet for drømmejobben kan gi de fleste sommerfugler i magen, men det finnes enkle tips til hvordan man kan bli forberedt og få bort nervøsiteten før man skal i ilden.Det svenske nettstedet Shortcut har fått sin retorikkekspert, Jennie Gotsis, til å komme med syv tips til hvordan du øker sjansene til å sikre deg jobben.Førsteinntrykket. Det viktige førsteintrykket består av fire faktorer. Hvordan du ser på den som intervjuer, hvilket håndtrykk du har, hvordan du beveger deg i rommet og toneleiet når du prater.Få øyenkontakt med intervjueren, og la den slappe hånden ligge igjen hjemme. Gå med stolte steg, og husk at det er de som har invitert deg til intervjuet. Le og vis glede slik at det første inntrykket blir positivt.Forberedelser. Forbered deg på tre ulike typer spørsmål.De nøytrale: er spørsmål som "hvilken utdannelse har du", og "hvem var din siste arbeidgiver?". Her forbereder du deg ved å ha klar fakta.De generøse: er spørsmål som "hva ser du for deg at du driver med om fem år?" og "Nevn noe du har gjort som du er stolt av". Forbered deg ved å formulere konkrete eksempel for deg selv.De utfordrende: er sprøsmål som for eksempel "hva kan du tilføre oss?" og "hva er årsaken til at du sluttet i din forrige jobb?". Her kan du forberede argumenter.Argumentasjon. Nøytrale og generøse spørsmål krever sjelden argumentasjon. Derimot krever de utfordrende spørsmålene at du kan argumentere. Dette kan du gjøre ut ifra tre kategorier.Følelsesmessig: handler om livskvalitet. At du for eksempel har fornøyde kunder, glade kolleger, at du sprer glede, trivsel og er en som kollegene setter pris på.Faktabsert: handler for eksempel om økonomi, fornuft, hvordan du tente penger for arbeidsgiveren eller hvordan du halte i land den største kunden.Karakter: handler om din gode karakter. At du for eksempel jobber hardt, holder det du lover, leverer i tide og stiller opp når det trengs.Kroppsspråk. Her gjelder det rett og slett å oppføre seg. Vær rak i ryggen, ingen albuer på bordet, ikke strekk på deg og ha papirer i pent ordnede mapper. Speil gjerne intervjuerens kroppsspråk, men ikke overdriv. Studier viser at man liker de som oppfører seg som deg selv.Stemmen. En varm og rolig stemme gjør at andre får tillit til deg, samt at den du prater med blir avslappet og positivt innstilt.Lytt. Lytt nøye etter og sammenfatt gjerne før du svarer - "om jeg forsår deg rett vil du vite hvordan jeg lyktes med mitt forrige oppdrag?". Se også på dette som et verktøy som bør brukes med måte. Ofte er vi for opptatt med hva vi skal si neste gang til å kunne høre hva andre sier.Oppfølging. Ta kontakt med bedriften, og gjerne intervjueren, noen dager etter intervjuet, Det er en påminnelse om din eksistens og at du nok en gang viser din gode karakter og din interesse. Send en kort e-post der du takker for en trivelig samtale og be dem kontakte deg om det skulle lure på noe mer.