<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ekspertens tre tips om tid

Hvordan kan du på best mulig måte utnytte tiden du har til rådighet? Her er ekspertens tre tips.

Publisert 17. sep. 2011
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 248 ord
lead
Tid.jpg
Tid.jpg

F. John Reh er tidligere næringslivsleder, forfatter og skribent på nettstedet management.about.com. Han mener at det finnes tre "hemmeligheter" som gjør at man kan utnytte tiden mest mulig effektivt, skriver Ukeavisen Ledelse.Ekspertens tre tips om tid* Gjør det viktigste først. Ifølge Reh er dette kanskje det viktigste tipset. Det er lett å miste fokus, og dermed bruke mye tid på ting som haster, men som ikke er viktige. Han mener trikset er å være fokusert på de viktige tingene og ikke kaste bort den begrensede tiden man har på noe annet.* Jobb effektivt. Til tross for at du vet hemmeligheten om å gjøre de viktigste tingene første, trenger man fremdeles å arbeide effektivt om man vil få alt unna. Reh fraråder å multi-taske, og mener det er bedre å gjøre én ting om gangen. Ifølge eksperten kan man også gjerne bruke to do-lister, men påpeker at det er sjeldent man får gjort alt på listen. Derfor anbefaler han alle å rangere de ulike punktene etter hvor viktige de er. Reh mener også at det er svært viktigt å kunne si nei hvis du ser at du blir spurt om å ta på deg mer enn du tror du kan håndtere.* Få jobben gjort. Planlegging er viktig, men ikke et mål i seg selv. Det hjelper ikke å bare snakke eller tenke på alt du skal få gjort. Du må faktisk gjøre det. Planlegg, men aldri glem at du faktisk må gjøre jobben.Les også: Vi arbeider kun to timer daglig