<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Lavkarbo sender fettsalget opp

Salget av bacon, smør, fløte går som aldri før. Lavkarbodietter får skylden for salgsøkningen.

Publisert 30. sep. 2011
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
mage_slank.jpg
mage_slank.jpg

- Hittil i år har salget av Stjernebacon og Skogsbacon økt med 113 tonn. Det er en økning på 15 prosent i forhold til i fjor, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura til NTB.Så langt i år har Gilde solgt 866 tonn av disse to baconmerkene alene, og kan ende opp med totalt 1,2-1,3 millioner tonn i løpet av året.- Vi har ikke gjort noen vitenskapelige studier av hvorvidt det økte salget skyldes interessen for lavkarbodietter, men vi vet jo at bacon er med i disse, sier Sundqvist.Hun sier selskapet ikke har hentet ut egne tall for salget av egg, men de ser at også det øker.- Vi tror at flere spiser egg og bacon både til frokost og lunsj.Ettersom fett er noe lavkarboslankerne kaster seg over, kan også meierigiganten Tine vise til at salg av meierismør, kremfløte, seterrømme og crème fraîche økte betydelig første halvår i år.- Alle disse produktene er viktige ingredienser i en lavkarbodiett, sier konserndirektør Hege Holter Brekke i Tine.Salg av meierismør har økt med nesten 12 prosent så langt i år. Mye av dette er en vridning fra bruk av margarin.Les også: - Mye lavkarbo er bare sunn mat