Marianne Følkner vet mer enn de fleste om det å kombinere karriere med familieliv. Hun startet Magenta interiørarkitekter AS i 1999, sammen med studievenninne Mie B Grevstad. I løpet av årene har de to gründerne begge fått tre sønner. Inspirasjonen til å starte egen bedrift var for Følkner utsiktene til å følge prosjekter i sin helhet, fra begynnelse til slutt, samt det å kunne jobbe både med møbeldesign og interiørarkitektur.Men gründeren innrømmer at rom for fleksibel arbeidstid også spilte inn på avgjørelsen.- Da vi startet opp i 1999 hadde vi hver vår krevende ett-åring. Nå har vi tre gutter hver, og fleksibilitet er helt nødvendig for å få hverdagskabalen til å gå opp, forklarer Følkner til HegnarKvinner.Til tross for fleksibilitet i jobben, er det mer enn nok å gjøre for de to interiørarkitektene.- I perioder er det en del reising, ettersom vi er involvert i butikkutvikling. Akkurat nå sitter vi med ombygging av kontorlokaler, større privatprosjekter, butikk og spesialdesign. Derfor er vi stort sett å finne på kontoret vårt på Jar, med mindre vi er på befaringer eller i kundemøter.Har is i magenDet å drive for seg selv innebærer mye ansvar.- Vi har vært nøkterne hele veien og hatt is i magen i perioder når det har vært liten pågang. Som ansatt i en liten bedrift erfarer man fort at mye tid går med til papirarbeid, datatrøbbel og andre ikke- fakturerbare aktiviteter. Men desto større er tilfredsstillelsen når vi gjør gode prosjekter som både genererer avkastning og fornøyde kunder.Og fornøyde kunder er Magentas aller viktigste markedsføringsverktøy, forklarer Følkner.- Hva driver deg til å yte ditt beste?- Jeg får et kick når jeg klarer å tenke ut gode løsninger som både overrasker og begeistrer. Vi har et utrolig spennende yrke.- Hva er mest spennende?- Like viktig som den kreative biten er dialogen med kunden, og det å definere de egentlige behovene. Ofte kan det være nokså diffust – selv for oppdragsgiver. Selv om jobben er spennende har den også skapt utfordringer. Det å til en hver tid være oppdatert på normer, forskrifter og produkter er en enorm og uoversiktlig jobb, forklarer Følkner.- Vi opplever også stigmatisering i forhold til det å jobbe med interiør. Det er viktig for oss å formidle at vi har en profesjonell holdning til faget og at vi jobber med veldig mye mer enn farger og møbler. Vi ønsker ikke å bli sammenlignet med interiørkonsulenter. Vi er interiørarkitekter med 4,5 års utdannelse.Slår av 'jobbknappen'Følkner kjenner i tillegg på de personlige utfordringene knyttet til det å drive egen virksomhet.- På det personlig plan har utfordringen ligget i det å kunne å skru av 'jobbknappen' når jeg kommer hjem. Til tider er vi nødt til å hente inn jobb på kveldstid, men det er viktig å finne en balanse mellom jobb og tilstedeværelse.- Hvordan kombinerer du jobb med familieliv?- Jeg prøver å skille mellom de to. Vi har vaskehjelp på fredager og en tilgjengelig barnevakt på tirsdager. Det er gull verdt. Og det at guttene er flinke til å ordne seg selv sparer oss for mange konflikter hjemme.- Så du er ikke typen som alltid er på jobb?- Vi har bevisst valgt å ikke spekke ettermiddagene med aktiviteter for barna. Det er godt å ha et par kvelder i uken med fri fra bringing og henting. Målet er å ha et par jobbfrie kvelder i uken også.Det opprettes stadig nye kvinnelige gründer-nettverk, men Følkner og Grevstad deltar ikke selv i et slikt nettverk.- Å være gründer handler mye om å måtte prioritere. I vårt fag skjer utviklingen rask og vi må til enhver til ha oversikt over gjeldende regelverk og produkter. Inspirasjon er også viktig. Vi er heldige å ha en fagforening, NIL, som stadig arrangerer relevante kurs for oss. Dette har vi prioritert, men vi ville sikkert hatt glede og nytte av gründer-/kvinnenettverk.- Hvilke mål har dere for fremtiden?- Økt lønnsomhet er et mål. Vi ønsker også å kunne bli involvert i større prosjekter. Å få jobbe med skole, hotell eller restaurant står høyt på ønskelisten.Ha en realistisk idéFølkners beste tips til kvinner som ønsker å satse på egen virksomhet er å ha en klar og realistisk forretningsidé, samt gode støttespillere.- Det gjelder å ha noen man kan spørre om alt man ikke vet selv. Om du starter sammen med en annen bør selskapsformen være ryddig, slik at en unngår eventuelle konflikter. Man bør også være enige om premisser og mål. Realistiske mål.- Hva er det aller mest positive med å styre sin egen hverdag?- Det er positivt å kunne foreta egne prioriteringer i forhold til drift, økonomi, strategier og - ikke minst – hvilke oppdrag vi ønsker å jobbe med. For oss er det et mål at vi skal ha det gøy på jobb!