<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Blodpris på norsk fotball

Det koster like mye å sponse Morten Gamst Pedersens Blackburn, som det nyopprykkede tippeligalaget Sandnes Ulf.

Publisert 19. mars 2012
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Fotballspiller Morten Gamst Pedersen - Foto: AP
Fotballspiller Morten Gamst Pedersen - Foto: AP

For samme verdi som hovedsponsoravtalen til Sandnes Ulf kunne man sponset et Premier League-lag, og nådd nesten 5 milliarder mennesker på en sesong, skriver Finansavisen.Da Sandnes-laget kjempet om opprykk til Tippeligaen ifjor høst, sa hovedsponsor Øster Hus at de ville doble den årlige sponsorsummen fra én til to millioner hvis det ble opprykk. Da sponsoren fant ut at energiselskapet Lyse betalte 6 millioner kroner for å være Vikings hovedsponsor sa de at de hvertfall ville matche summen.For den samme summen - seks millioner kroner - kan man etter det Finansavisen erfarer være draktsponsor for de svakeste Premier League-lagene. En avtale med lag som Blackburn, Bolton og Wigan, som eneste reklamelogo på drakten, med 5-15 minutters reklame på rullende reklameskilt, eksponering på websiden samt egen VIP-boks og gratisbilletter koster nemlig mellom 500.000 og 800.000 pund.