<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mødre må ta ansvar for kosthold

NHO mener reglene for markedsføring av usunn mat er gode nok. De ber mødre ta et større ansvar.





Publisert 26. mars 2012
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 140 ord
lead
Barn - Foto - Scanpix
Barn - Foto - Scanpix

I kampen mot fedmeepidemien ser regjeringen etter nye tiltak som kan redusere vektøkningen i befolkningen, og spesielt hos barn og unge, skriver Finansavisen.En arbeidsgruppe har de siste månedene sett på muligheten til å stramme inn lovverket for markedsføring av usunn mat mot barn og unge. De mener det er rom for å stramme inn regelverket, og at dagens regelverk ikke har klart å hindre en klar økning av fedme og overvekt.NHO har levert sine synspunkter på arbeidsgruppens foreløpige arbeid sammen med Virke og Annonsørforeningen. De frykter at strengere regler vil hindre innovasjon av nye sunnere produkter, og mener at mødrene som handler må ta mer ansvar.- Vi ønsker her å minne om at de fleste næringsmiddelinnkjøp gjøres av foreldre, særlig mødre, og at dette faktum er noe som arbeidsgruppen ikke synes å tillegge noen verdi overhodet, skriver organisasjonene ifølge Finansavisen.