Umøblert på bunnlinjen for Home & Cottage
Siden oppstarten i 2009 har interiørkjeden Home & Cottage fortsatt til gode å tjene penger.

- Det er vanskelig å finne gode butikklokaler, sukker Jon Henriksen, adm. direktør i Home & Cottage.Interiørkjeden gikk med underskudd også i fjor, men likevel er det jakten på de beste butikklokalene som opptar sjefen mest.Tre nyeI dag har kjeden 13 butikker, men til høsten åpner tre nye på henholdsvis Sandvika Storsenter, Strømmen Storsenter og Sirkus Storsenter i Trondheim.- Vi får mange henvendelser om ledige lokaler, men vi er nødt til å ha de helt rette lokalene, sier Henriksen.- En stor del av omsetningen vår skyldes impulskjøp, og mange av våre kunder er innom butikkene ganske hyppig. Derfor er beliggenheten så avgjørende, sier han.ImportHome & Cottage retter seg, som navnet indikerer, både mot hjem- og hyttemarkedet. Stilen er avslappet og landlig, og kjeden har satset på merkevarer fra blant annet Green Apple, Tine K, HG Collections og Lama. En stor del av varene importeres direkte fra Asia.Butikkene har en blanding av småvarer, møbler og tekstiler.- Rundt en tredjedel av omsetningen vår er møbelsalg, mens resten er mindre interiørvarer, påpeker Henriksen.Vil ha flerePå sikt ser Henriksen for seg i overkant av 20 butikker.- Vi ønsker oss flere butikker, men det skal ikke være Home & Cottage-butikker på hvert gatehjørne. Samtidig er det en del byer og områder vi ennå ikke har etablert oss i, sier han.Kjeden har ti egeneide butikker og tre franchise-filialer.- Vi har i prinsippet besluttet at butikkene på østlandet skal være egeneid, mens resten av landet har franchise-butikker. Men det finnes unntak, forteller Henriksen.Håper på 2013- Vi har også fått en rekke forespørsler fra utlandet fra folk som gjerne vil etablere en Home & Cottage-franchise. På sikt er vi ikke fremmed for å eksportere konseptet, men først må vi tjene penger i Norge, sier han.Og Henriksen regner med at det vil skje i 2013.- Ved oppstarten hadde vi planlagt med overskudd i 2012, men nå ender vi nok opp med et underskudd også i år, sier han.En av årsakene til det er uventete kostnader i år. Home & Cottage er eid av Øivind Tidemandsen gjennom Dolphin Management og Familien Tvedt gjennom Møbelmagasinet Tvedt. De eier også møbelkjeden Living, som etter en rekke år med underskudd ble besluttet fusjonert med Skeidar med virkning fra 1. januar i år. Opprinnelig hadde Living og Home & Cottage felles innkjøpsordninger og varelager, men dette samarbeidet avvikles i løpet av dette året.Engangskostnader- Det vil komme en del engangskostnader i forbindelse med opprettelsen av det sentrale varelageret i Oslo. Det er hovedårsaken til at vi ikke kommer til å gå med overskudd før i 2013, sier Henriksen.- At vi ikke lenger har et innkjøpssamarbeid betyr samtidig at vi lettere kan rendyrke vår egen profil og stil, sier Henriksen.Selv om kjeden regner med underskudd også i år øker omsetningen.- Så langt i år har vi økt omsetningen med drøye 10 prosent, og det tror jeg vi har grunn til å være fornøyd med, sier Henriksen.- Vi er i hvert fall entusiastiske, som alltid, sier han.Home & Cottage (Mill. kr) 2011 2010Driftsinntekter 163 148,4Driftsresultat -7,1 -14,8Resultat før skatt -8,4 -15,9Resultat etter skatt -6,1 -11,5- Startet opp i 2009.- Har 13 butikker, primært på Østlandet.- Eies av brødrene Øivind og Tore Tidemandsen (45,5 %) og Stavanger-baserte Møbelmagasinet Tvedt (45,5 %).