Ved å få ut informasjon om hva bransjen faktisk gjør, er håpet at det skal det bli enklere for forbrukere å ta etiske og miljøvennlige valg.Grønn Hverdag har fått 120.000 kroner av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet til kartleggingen. Mandag var organisasjonen i møte med forbrukerminister Inga Marte Thorkildsen (SV).- Jeg er opptatt av at varene som tilbys i norske butikker, skal være tilvirket under anstendige forhold. De som tjener penger på å selge varer til norske forbrukere, har et ansvar for at arbeiderne som lager varene blir behandlet på en skikkelig måte, sier Thorkildsen.Rundt 30 kleskjeder og -butikker vil i løpet av de nærmeste ukene bli bedt om å svare på spørsmål om oppfølging av etiske retningslinjer, kjemikaliebruk, merkeordninger med mer.- Det må bli enklere for forbrukerne å ta etiske valg. Denne undersøkelsen vil gi forbrukerne god informasjon om tekstilbransjens etikkarbeid, og understreke at det lønner seg for bransjen å løfte etikk og miljø høyere på agendaen, sier forbrukerministeren. (©NTB)FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK