Veien til kortvarig lykke
Shopping gir deg bedrer humør, men lykkefølelsen er kortvarig.

Nordmenn shopper stadig mer, skriver DN. Forbruket har økt med 21 prosent på ti år. Og til tross for at klær og sko aldri har væt billigere, svir vi av 12 prosent mer på dette ifølge SSB.Undersøkelser viser at mennesker som konsumerer mye, er lykkeligere. Lykken er imidlertid kortvarig.- Undersøkelser viser at vi har en innebygd tendens til å svinge rundt det samme lykkenivået og vende tilbake til dette ykkenivået etter kortvarige boost. På fagspråket kalles det hedonistisk tilpasning - nemlig at vi raskt venner oss til å eie disse nye tingene som vi tidligere lengtet etter. Og så oppstår lengselen etter enda noe mer, og enda mer, sier Christine Warloe i Nordea.Forbrukerøkonomen er enig i at "hurtig moten" har gjort det lett å shoppe mye.- Men jeg har merket meg at det har kommet en motreaksjon til denne shoppingkarusellen. Shoppestopptrenden er et flott initiativ som mange har hengt seg på i år, sier Warloe.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK