<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Viser hvor viktig IT er blitt

Nesten 1,7 millioner norske arbeidstakere får arbeidsdagen avbrutt av IT-trøbbel. 690 000 arbeidstakere rapporter at dette skjer ofte.

Publisert 4. apr. 2013
Oppdatert 17. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead
Hanne Zimmermann i Xtra personell - Foto - Xtra personell
Hanne Zimmermann i Xtra personell - Foto - Xtra personell

Xtra personells arbeidslivundersøkelse tyder på at urovekkende mange arbeidstakere sliter med sine IT-systemer.62,7 prosent sier at de får arbeidsdagen avbrutt av IT-trøbbel av og til eller ofte, av disse sier 25,7 prosent at det skjer ofte. Dette tilsvarer henholdsvis 1,68 millioner og 690 000 norske arbeidstakere, ifølge Statistisk sentralbyrås arbeidskraftundersøkelse, 4 kvartal 2012.- Dette viser hvor viktig IT er blitt i vår moderne arbeidshverdag. IT-verktøy brukes nå for å utføre de fleste arbeidsprosesser i nesten alle bransjer, og da leder også IT-trøbbel til produktivitetstap. Derfor er det viktig å både være riktig bemannet på supportsiden og ha gode løsninger for å komme raskt opp med IT-løsningene etter et avbrudd, sier Hanne Zimmermann, administrerende direktør i Xtra personell.Oftest trøbbel i bank og finans Undersøkelsen avslører at det er flest ansatte i bank og finans som opplever å få arbeidsdagen avbrutt av IT-problemer. Hele 86 prosent svarer at de ofte (38,9 prosent) eller av og til (47,2 prosent) tvinges til å avbryte arbeidet. Dette er den klart høyest ofte-andelen blant de ulike bransjene.- Tallet for bank og finanssektoren er sjokkerende høyt. Her er det tydeligvis knapt ansatte som ikke opplever IT-trøbbel på jevnlig basis. Jeg er overrasket over dette, fordi dette er en bransje som tidlig tok i bruk IT som arbeidsverktøy og arbeidsprosesser. Samtidig kan det også være slik at mange og komplekse systemer også øker sannsynligheten for å oppleve IT-relatert avbrudd, sier Zimmermann.Også de ansatte i IT-/telekom- og teknologisektoren rapporterer om hyppige avbrudd i arbeidsdagen på grunn av IT-trøbbel. 80,3 prosent av de ansatte her sier at IT-trøbbel gjør at de ofte eller av og til må avbryte arbeidet. Best ut kommer helse og sosial i privat sektor hvor kun 50 prosent opplever IT-relaterte arbeidsavbrudd.- Avbrutt arbeid som følge av IT-trøbbel kan man også tenke seg skyldes manglende IT-kompetanse hos medarbeiderne, mer enn en systemsvikt. Men disse tallene viser at det er de bransjene hvor IT-kompetansen er høyest som utmerker seg negativt, sier Zimmermann.Ser man på ulikheter mellom sektorene, kommer det offentlige dårligst ut, hvor 68 prosent jevnlig opplever stopp i arbeidsdagen grunnet IT-relaterte problemer, mot 60 prosent i det private. Det er i offentlig forvaltning det er mest IT-trøbbel, med 80,6 prosent som ofte eller av og til opplever avbrudd på grunn av IT-trøbbel.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK

Nyheter
Personlig økonomi

Informasjon om bruk av AI