Barn lite eksponert for usunn reklame
Regjeringen vurderer å forby markedsføring av usunn mat rettet mot barn. Men forskerne bak en ny rapport har funnet forsvinnende lite av nettopp det, og mener innsatsen bør settes inn på andre områder.

Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gått gjennom 9.000 TV-reklamer på åtte barnekanaler. I tillegg er 30 forskjellige blader og direktereklame på Facebook tatt med. Bare 4 prosent var mat- og drikkereklame for usunne produkter rettet mot barn, skriver Aftenposten.- Vår kartlegging viser at eksponeringen er langt mindre enn debatten om tematikken gir inntrykk av, sier forsker Annechen Bugge i SIFO, som sammen med Marit Rysst har laget rapporten for Helse- og omsorgsdepartementet.Kino og Facebook inneholdt mest reklame for usunne ting. Forskerne fant tvert imot at det viktigste budskapet i mat- og drikkereklamer var helse, sunnhet og naturlighet.I stedet er det mengden reklameavbrudd på enkelte barnekanaler som bekymrer. Dermed blir barna sittende lenger foran skjermen, og småspisingen øker, viser internasjonale studier ifølge Bugge.Regjeringen foreslo i fjor å stramme inn på markedsføring rettet mot barn under 18 år. Spesielt ble det trukket fram usunne varer som inneholder lekegaver. Forslaget skapte reaksjoner som at regjeringen ønsket å forby eksempelvis Kinderegg og Happy Meal, noe den forsikret om at ikke var tilfelle. (©NTB)FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK